Är det möjligt att åka hem under studietiden?

För de flesta studenter innebär början av studietiden även början på en ny epok i livet. Som jag nämnde i mitt förra blogginlägg är det svårt för de allra flesta att flytta hemifrån. Man flyttar trots allt från sin familj, trygghet och sitt hem.

Däremot, när man väl flyttat till Lund blir man väldigt snabbt van och man omfamnas av det fantastiska akademiska och studentikosa livet! Men – hur kul studentlivet än är så finns det inget bättre än att, med jämna mellanrum, åka hem och hälsa på familjen.

Att åka hem är en väldigt mysig känsla; här satt jag på tåget på väg hem till familjen för att fira jul! Nästintill alla på tåget var studenter 🙂

Du läste rätt. Möjligheterna finns, och det är nog mer regel än undantag att det uppstår veckor under terminen när man har en långhelg på fyra-fem dagar (senast var ju bara förra veckan!). Det innebär ett utmärkt tillfälle att åka hem till familj, gamla vänner och att bli curlad (som man förstås förtjänar!).

Att flytta till en annan stad innebär följaktligen inte att man inte har möjlighet att åka hem då och då under sin studietid, utan det blir vad man gör det till. Vill man åka hem en helg i månaden så är det inget som stoppar en.

Det kan självklart vara svårt att man exempelvis åker hem under tentaperioder där det innefattar mer plugg än vanligt. Ibland kan man ha en tenta, eller omtenta, på ett knepigt datum och det är således bra med framförhållning; likaså med köp av tågbiljetter, då det oftast är billigare att boka långt i förväg!

I skrivande stund sitter jag hemma i Stockholm hos familjen då jag för närvarande skriver kandidatuppsats på termin 6 på juristprogrammet. Jag har således fria tyglar att åka upp till familjen i Stockholm (då vi inte har föreläsningar eller obligatoriska fysiska moment).

Hoppas ni njuter lika mycket av vårvädret som jag gör!

Vi hörs!!

/Hugo, student.