Är det ens lönt att plugga vidare?

Hej allesammans!

Hoppas att ni alla mår väl och har det bra i tuffa tider! Det är många som ska börja universitetet nu som kanske känner sig lite nervösa och som kanske har fått höra att det inte är lönt att slösa ett par år på att läsa en massa böcker och lyssna på en massa människor när de håller föreläsningar.

Jag ville bara lite kvickt berätta varför det är såååå långt ifrån sanningen som det möjligtvis kan vara!

1.) “Utbildning och erfarenhet är aldrig ett slöseri med tid”.
Du bestämmer hur din utbildning kommer att forma ditt liv. Kanske väljer du att inte ens jobba med något inom ämnet som du har läst, men du har åtminstone erfarenhet och kunskap som kan hjälpa dig när du söker jobb.

2.) “Det finns nästan inga jobb i det som du har pluggat”.
Fel, fel, fel. Återigen, att välja jobb är till en stor del en faktor som du själv bestämmer och har kontroll över. Visst, det kan vara få jobb inom just det ämnet som intresserar dig eller specifikt i det land som du vill jobba i. Kika då i andra ställen och utforska dina möjligheter. De flesta jag känner har lyckats få jobb direkt efter sin utbildning, främst tack vare praktiken, och har antingen fått jobb som existerar eller skapat sina egna jobb.

3.) “Tråkiga föreläsningar”.
Inte alla kan hålla i en föreläsning, det är givet, men de flesta lärare eller professorer är där för att ditt universitet tror att de har den främsta kunskapen att utbilda kommande generationer. Så utnyttja detta och sug upp så mycket av innehållet via föreläsningarna och ta vara på att de bästa av de allra bästa utbildar just dig!

4.) “Slöseri med tid”.
Universitetet är inte bara en tid där man pluggar eller går på föreläsningar. Det är också en tid där man utforskar vem man vill vara och vad man vill uppnå i världen. Dessutom erbjuds en hel rad med olika aktiviteter, spännande jobb och uppdrag. Utforska under denna tid och se till att ha kul och må bra så kommer du att upptäcka hur givande denna tid kan vara!

Hoppas att detta hjälper  och att ni får en underbar tid på universitetet! Lycka till och ha det bäst!

//Ismar, student – master i rättssociologi.

augusti 19, 2020