Anteckna för hand eller på dator?

Hej på er!

Under hela min studiegång har jag pendlat mellan vad som egentligen är bäst när det kommer till att föra anteckningar under lektioner/föreläsningar. Under gymnasiet var jag en konservativ ”papper och penna”-person, men när jag väl började på universitet märkte jag hur fler och fler studenter plockade fram sina datorer istället för sina block under föreläsningarna. Konstigt, tyckte jag.

Ju mer tiden gick, desto mer förstod jag anledningen till varför många hellre väljer dator! Föreläsningarna går i ett väääldigt högt tempo och att anteckna för hand har ofta lämnat mig med anteckningar jag inte kan tyda.

SÅ, efter lite om och men har jag kommit fram till ett sätt som fungerar bäst för mig, som jag vill dela med mig utav till er som kanske behöver lite inspiration!

1. Ladda ner föreläsningen som PDF så att du kan anteckna i själva slidesen!
    Ifall föreläsningen innehåller många figurer (mina består i princip bara av figurer) kan det vara lite klurigt att rita av allihopa och samtidigt hinna anteckna ner det föreläsaren säger. Därför har jag börjat ladda ner alla föreläsningar och föra små anteckningar i figurerna! Då får man mer kontext i det hela när man går igenom anteckningarna sen!

SIDENOTE: Visst finns det fler distraktionsmoment när man har datorn uppe, därför kan man blockera vissa hemsidor (hehe… facebook kanske?) under vissa tider på dygnet så att man inte längre blir distraherad! Ett exempel är ”Stayfocusd”, som jag själv brukar använda.

2. Renskriv anteckningarna och rita av figurerna för hand!
Japp, det må låta som väldigt mycket jobb, men OJ vad mycket man lär sig när man i lugn och ro går igenom sina anteckningar (helst samma vecka som föreläsningen var, man glömmer väldigt mycket av det man lärt sig om man gör det under tentaperioden). Detta är tidskrävande, men väldigt värt det. Ett tips är att sitta i skolan tillsammans med några kursare, så att man kan diskutera och fråga varandra om hjälp!

3. Använd FÄRGPENNOR!
Jag läser just nu en kurs som heter ”Developmental Biology” där jag stöter på en HEL del nya begrepp som ofta upprepas. Att ge varje begrepp en egen färg underlättar inlärningsprocessen jättemycket!

Om ni vill ha lite mer inspiration så har Kristin faktiskt skrivit om fördelar/nackdelar med att anteckna för hand eller på dator i ett tidigare inlägg, som ni kan klicka er in på HÄR!

Hoppas ni fick lite inspiration till hur man kan föra anteckningar!
/Liza

september 26, 2018