Antagen? Grattis! Men vad gör man härnäst?

Hej alla,

Första antagningsbeskedet kom i veckan och jag hoppas det var ett glädjande sådant. Om man är på reservlistan kommer nästa antagningsbesked nu på torsdag.
Jag tänkte därför ge er en liten checklista på saker jag som är viktiga/bra att ha koll på innan kursstart.

Tacka ja/nej – Det första ni ska göra är att antingen tacka ja eller nej till den plats ni har blivit tilldelad. Vare sig ni är antagna eller står som reserv. Om man inte aktivt tackar ja till sin plats förlorar man den. Sista dagen att svara är imorgon den 17 december klockan 24:00. Detta gör man på Antagning.se.

Boende – Om man tackat ja till sin plats är det dags att leta boende. Det första ni ska göra är att ställa er i bostadskön på AF-bostäder. Detta gör man här!  Viktigt att komma ihåg är att man måste vara antagen för att kunna ställa sig i kön. Man kan alltså inte köa ifall man står som reserv.
Om ni vill veta mer om boende, läs gärna mitt gamla inlägg om just detta. Länkat här!

Live@Lund – Snart kommer ni att få ett välkomstbrev från Universitetet där det bland annat finns en guide i hur man fixar sitt konto på Live@Lund. Det är på denna sida allt relaterat till din utbildning finns. Allt från scheman till information om utbyte. Ett tips är att fixa kontot så snabbt som möjligt för att få tillgång till all info innan kursstart. Bra att läsa förutom t.ex. kurslitteraturlistan är kursplanen där det bland annat står vad som förväntas av studenten.

Kurslitteratur – Ett bra tips är att köpa/låna kurslitteraturen så snabbt som möjligt. Jag själv har ibland varit sent ute vilket gör att man kanske inte alltid får boken innan kursstart vilket såklart är problematiskt. Aktuell kurslitteratur hittar ni alltid på Live@Lund.

Övrigt – Utöver det jag listade ovanför kan det vara bra att åka ner till Lund några dagar tidigare än nödvändigt för att lättare hitta när väl studierna kör igång.
Om man har möjlighet kan det även vara fördelaktigt att skriva in sig på en nation så tidigt som möjligt så att man inte behöver tänka på det när man väl ska börja studera.

Hoppas checklistan är till hjälp för er. Om det är något annat ni undrar över så kommentera gärna.

Glöm inte heller att sista dagen att svara på antagningsbeskedet är imorgon den 17 december 24:00.

Hoppas vi syns i Lund till våren!
/Filiph

december 16, 2018