Ansökningstips! (antagning.se for dummies)

Nu är det dags igen, ansökan till kurser och program inför hösten 2019 är öppen! För att göra hela processen lite tydligare och lättare, så tänkte jag ge några tips för vad du ska tänka på när du ansöker på antagning.se, framförallt lite om hur det här med rangordning fungerar.

• Skapa ett konto på www.antagning.se, ju tidigare desto bättre! Det kan ta lite tid första gången man ska ansöka, så det är bra att ha kontot fixat tidigt!
    Här kan du sedan söka upp utbildningar, använd filtren för att underlätta eftersom du annars kan få väldigt många träffar.

• Du kan anmäla dig till upp till 12 olika kurser eller program, så fyll på i listan med allt möjligt som du tycker låter intressant och gå sedan vidare till anmälan. (No worries om du inte är helt säker, du kan ändra din ansökan fram till den 15 april!)

• Tänk på att rangordna! Detta är verkligen viktigt, eftersom du endast kan bli antagen till 45 högskolepoäng (hp) per termin, vilket betyder att efter att du antagits på 45 hp så stryks alla utbildningar som ligger längre ner i listan. Detta innebär att om du kommer in på det du rangordnat överst så kanske du inte ens är med i antagningen för de andra utbildningar du sökt.
    En kurs eller ett program som ges på heltid motsvarar 30 hp.

I exemplet nedan så skulle jag strykas från ansökan till Biomedicinprogrammet, och istället komma in på den första och tredje kursen. Den första är 30 hp, och därmed finns ingen plats för de 30 hp till som Biomedicinprogrammet skulle innebära. Då Biomedicin är struket så går systemet till nästa möjlighet i listan, och då Economic History endast är 15 hp så blir det precis 45.

Alltså, är jag mer intresserad av Biomedicin så måste jag flytta upp det i listan! På det här viset, som i exemplet nedan, kommer jag in på de två första i listan och resten stryks. Om jag inte kommer in på mitt förstahandsval så går turen vidare i listan och jag kanske kommer in på Music Management och Antikens kultur istället!

Så, när du väl sitter med din rangordning tänk på att börja uppifrån och räkna ihop till 45! Det kan också vara bra att tänka på hur det ser ut om du inte får ditt förstahandsval, jag brukar gå igenom hela listan och räkna ihop till 45 hp från 1a, 2a, 3e, osv. för att se vilka möjliga kombinationer jag kan få till hösten!

• Ansökan stänger kl 24.00 den 15 april, var i tid! Det kan hända att sidan blir långsammare den sista dagen, och framförallt de sista timmarna, och du vill inte sitta med den stressen (tro mig, har testat).

• Kom ihåg att dubbelkolla på att du får ett bekräftelse-mail när du skickat in ansökan!

Jag tror det var de viktigaste punkterna, om ni undrar något mer så finns det mycket info på antagning.se , och ni är såklart välkomna att höra av er till oss! Kommentera här, eller in och fråga på vår snapchat eller instagram!

Hoppas ni haft en trevlig helg, och ha det kul med ansökan!
/Natassjha

mars 17, 2019