Alla skapar sin egen karriär

Hej alla,
Jag gick precis ut från karriärvägledarnas kontor här på Ekonomihögskolan. Idag vill jag dela med mig av den fantastiska hjälp jag har fått och listar nedan tre av de saker som jag fick hjälp med. Om ni vill läsa mer om karriärservice så har ni det här! https://www.ehl.lu.se/karriarcenter

Guidar studenter i djungeln av yrken och företag:
Karriärservice främsta uppgift är att hjälpa studenterna att hitta rätt yrke och arbetsplats. Det är många, inklusive jag själv, som inte riktigt vet vart och med vad jag vill arbeta med i framtiden. Det finns betydligt fler yrken och arbetsplatser än man tror. Redan när man börjar läsa finns det ett antal olika företag som ofta syns i studentmiljöer, däribland de fyra stora revisionsbyråerna. Det är väldigt lätt att tro att det är hit man ska söka sig just eftersom dessa företag syns så pass mycket. Alla företag anställer ekonomer vilket hintar om hur bred vår arbetsmarknad faktiskt är.

CV:
Man kan även få hjälp med sitt CV och personliga brev. Karriärsvägledarna erbjuder drop-in tider där man tar med sig sitt CV och personliga brev som de läser igenom och ger konstruktiv kritik. Det kan vara allt från upplägg till att något i innehållet inte ska tas med då det inte är relevant för det jobb man söker. Detta är superbra nu när det är många studenter som letar sommarjobb.

Intervjuträna:
En annan bra service de hjälper oss studenter med är att träna oss på att bli intervjuad. Alla vet nog hur nervös man kan vara inför en intervju. Jag brukar vara mycket nervös och inte riktigt veta vad och hur jag ska svara på vissa frågor. Att få träna på detta innan är mycket uppskattat av oss studenter. Av karriärsvägledarna ställs utvecklande och jobbiga frågor som till exempel vad du kan bidra med till deras organisation etc.

Sammanfattningsvis kom vi fram till att jag inte ska känna stress för att jag inte riktigt vet vad jag vill jobba med i framtiden. Det viktigaste är att jag tycker om själva ämnet, i mitt fall ekonomi.

Tänk på att ansökningssidan har öppnat, om du har tänkt läsa i Lund till hösten. Ni kan läsa mer om våra utbildningar på: www.lu.se/studera. När ni har hittat ett ämne som intresserar er, logga ni in på www.antagning.se och anmäler er.

I helgen var det öppet hus i Lund. Guidade busslaster av blivande Lundensare genom stans gator.
I helgen var det även Karneveljen. Kickoff för alla oss som ska jobba på karnevalen i Lund.

Vi hörs!
/Filiph