Alla hjärtans dag som student: en dag med kärlek eller ångest?

Glad alla hjärtans dag på dig! Hoppas du får en dag full av kärlek – oavsett om det är från din partner, dina kompisar på en Galentines-fest, eller från dig själv med en massa geléhjärtan på soffan.

Tanken med det här inlägget är inte att jag ska skriva om alla rosafärgade chokladaskar i matbutikerna, om att se alla par vara så där lagom gulliga-på-gränsen-till-sliskiga på sociala medier eller om var det bästa dejt-stället i Lund är. Det finns tillräckligt många som uttrycker glädjen över att ha hittat sitt livs kärlek eller sin bitterhet över att sitta dejt-lös 14:e februari.

Som student får man ofta höra att det är här i Lund man kommer hitta sin livspartner. “Jag träffade min man när vi jobbade i nationsköket tillsammans” och “min fru och jag träffades när vi engagerade oss i Festmästeriet i kåren” är några typexempel av de saker man får höra när man pratar med gamla Lunda-alumner.

Så har du inte hittat någon än – hoppet lever!

Tricket för de äldre generationerna verkar ha varit att engagera sig i studentlivet. Idag har dejtingappar i alla dess former kanske tagit en större plats på dejtingarenan, men det är inte för sent för lite old school-dejtande heller. Vem vet, kanske springer du in i ditt livs kärlek i kebabkön en fredagnatt? Eller när du krigar om att få värma din matlåda på kårhuset en regnig torsdag?

(Vet inte varför min idé om meet-cutes nu bara verkar involvera en massa köande till mat – men man vet aldrig, säg aldrig aldrig).

Känns allt fortfarande hemskt är Alla hjärtans dag trots allt bara tisdag 14:e februari. Det behöver inte vara märkvärdigare än så. Imorgon är det 15:e februari och då slipper vi lite av dejting-pressen. Håll i håll ut.

Det var allt för nu, PoK!

/Ebba, student

februari 14, 2023