Affärsplan och entrepenörskap på LU

Karsten tipsar om VentureLab event den 8 Maj.

Glad kvalborg och måndag kära läsare!

Jag tänkte först skriva om kvalborgsfirande här i Lund och evenemangen som sker under denna dagen men jag stötte på något annat som fångade mitt intresse och som jag ville dela med er! Just nu har vi en verktygskurs på det modevetenskapliga kandidatprogrammet och förra veckan skulle vi göra vår första pitch och presentera våra affärsidéer. Detta gjorde vi på Mindpark som ligger på Campus Helsingborg och där fick jag och mina kursare träffa Karsten Deppert. Han presenterade VentureLab för oss, som i alla fall jag aldrig har hört talas om innan.

VentureLab är en del av  Lunds universitet där studenter kan få hjälp med sina affärsidéer. Det räcker med att du bara kommer med en idé till de rådgivare som finns tillgängliga så kan de hjälpa dig utveckla din idé! Syftet är att studenter under studietiden ska få hjälp med entreprenörskap och få tillgång till råd och tips från experter via VentureLab och universitetet.

VentureLab håller också i olika evenemang där man kan träffa andra entreprenörer och lära sig mer om företagande i både Lund och Helsingborg. I och med att jag går den här kursen om företagande och att jag dessutom ska skriva en affärsplan (som jag kanske vill förverkliga i framtiden – jag har inte bestämt mig än), tycker jag verkligen att detta är toppen om man någon gång som student tänkt tanken att starta eget!

POK

Alva, student (och kanske blivande entreprenör)

Jag som är skit nöjd efter min pitch 🙂
april 29, 2024