5 viktiga tips innan och under terminsstarten!

Hej allihopa,

Tänkte ger er fem supersmarta tips att tänka på innan och under era första veckor i Lund, men först lite information om mig själv då jag är ny bloggare. Mitt namn är Filiph och är 22 år gammal. Jag är inne på min fjärde termin och läser ihop en ekonomie kandidat via fristående kurser. Jag bor för tillfället i Helsingborg men söker efter boende i Lund. Men nog om mig, här kommer fem superviktiga tips till dig som blivande Lundastudent:

• Viktiga datum
    Extremt viktigt att hålla koll på de viktiga datumen som till exempel sista ansökningsdag, terminsstart osv. Ni kan hitta alla datumen här:
    www.lu.se/studera/anmalan-och-antagning/viktiga-datum
  • Ställ dig i bostadskön
    Direkt när ni har fått ert antagningsbesked ska ni gå in och ställa er i bostadskön för att så snabbt som möjligt få tillgång till ett boende. Ni ska dock inte gå runt och oroa er över om ni kommer få ett boende eller inte, sånt löser sig alltid till slut. AF-bostäder erbjuder flest studentbostäder så in och kika: www.afbostader.se
  • Skaffa kurslitteraturen tidigt
    Direkt när ni fått ert antagningsbesked råder jag er att införskaffa kurslitteraturen för den första terminen. Ett vanligt problem som jag själv har stött på är att man dagarna innan kursstart inte äger böckerna och då blir det lätt stressigt och svårt att hitta några. Ibland kan det också vara så att man måste beställa böckerna och det tar några dagar.
  • Nollning
    Om ditt program eller kurs du vill läsa erbjuder nollning så gå på den! Nollningen innebär att man träffar sina framtida kompisar under olika roliga aktiviteter. Man ser även mycket av sin nya studentstad då det ofta förekommer olika lekar där man ska springa runt i Lund. Mer info om nollningen får du efter andra antagningsbeskedet.
  • Engagera dig
    När du efter ett tag har kommit in i plugget tycker jag att du borde engagera dig. Det finns en uppsjö av olika engagemang man kan engagera sig i. Jag jobbar till exempel i baren på Lunds nation och ska nästa vecka jobba ideellt för ekonomernas årliga mässa, eee-dagarna. Man träffar många superhärliga människor.

Hoppas att dessa tipsen kommer till användning. Om ni undrar över något får ni gärna kommentera.
Vi hörs!

Utanför Ekonomicentrum.