5 tips på snabba matlådor!

Godkväll på er!

Något man verkligen lär sig som student är det här med måltider. Plötsligt går det upp för en att lunchen inte längre är gratis, fy så trist. Dock blir man något av en mästare på det här med ”mealprep”, alltså att tillaga matlåda som man kan snabbt slänga ner i väskan på morgonen!

Ibland kan det dock vara lite svårt att veta vad man ska laga, så därför har jag sammanfattat mina personliga favvisar som tar max 30 minuter att tillaga!

1. Chili con carne. Jag använder ofta ICAs recept men lägger alltid till spiskummin och dubbelt så mycket av de andra kryddorna, det blir ju så himla mycket godare då!
    TIPS: Lägg till spiskummin mot slutet! Jag upplever personligen att grytan kan bli lite besk annars.

Det BÄSTA med denna rätt är att man kan ha så många olika tillbehör till! Är man lite för lat för att koka ris kan man även ha tortilla/nachochips till.
  2. Tacos. Går snabbt att tillaga och räcker rätt länge ifall man steker 1 kg köttfärs/sojafärs/quornfärs/annan färs. Har man inga tortillas men däremot massa grönsaker så går tacosallad alltid hem.
    TIPS: Ha alltid tacosås i kylen! Man kan ha det till massor av rätter förutom tacos.
  3. PASTASALLAD! Behöver jag säga mer? Lätt, smidigt, behövs ingen mikro heller.
    TIPS: Använd resterna av från taco-tillbehören i pastasalladen! Majs, tomat, gurka, sallad, ost to name a few.

Försökte hitta en bild där jag INTE har med mig chili con carne som lunchlåda men det händer tyvärr sällan… hehe.
  4. Tikka masala. Lättare att slänga ihop än man tror! Jag brukar gå efter DETTA recept. Är man lite lat (som mig) så köper man färdig kryddmix i affären. Något dyrare rätt/portion dock.
  5. Laxsoppa! Eller vilken annan sopppa som helst. Perfekt nu på hösten/vintern. Använder mig av detta recept! Plånboken tackar dig även extra mycket för denna nu under rotfruktssäsong.
    Vill man ha krutonger till kan man lätt fixa det genom att skära upp överblivet bröd i kuber och slänga in dem i ugnen (175° i 10 min)!

Hoppas ni fick lite inspiration till framtida matlådor!

Ha det gott så länge,
    /Liza 🙂