5 Snabba om Lund som studentstad

Hej på dig som läser detta!
Inatt när jag cyklade hem från nation slog det mig att jag har lite saker jag önskar jag visste innan jag började plugga i Lund. Här kommer min lista av 5 fakta (faktor?) om Lund som studentstad.

1. Lund är inte en stad med ett universitet utan det är ett universitet med en stad.
Campus är inte bara på ett ställe, utan det är lite varstans i hela staden, och det är studenter ÖVERALLT.

2. Att googla campuskartor är ett måste. Ska ge er ett exempel:

Se själv här: https://ehl.lu.se/media/ehl/kartor/campuskarta-ehl.pdf

Området på EC området är alltså i helt och hållet rimlig ordning när det kommer till byggnader. 1,3,2 är ju den självklara ordningen. Inte alls förvirrande. Den logiska förklaringen lyder; 1 byggdes först, sen tvåan, sen byggde de EC3 (emellan?, jättekonstigt) och byggnaderna fick behålla tidigare namn. Lite värdelöst, men jag antar att jag kommer hunnit lära mig lagom tills min master är avslutad vilken byggnad som är vilken.

3. Cykelavstånd till alla delar av Lund = köp en cykel!
Det är ingen överdrift när du läser om att det är cykelavstånd överallt. Det är det verkligen. Ibland är det kanske inte lika trevligt att cykla, ex uppförs i snålblåst och regn. Men jag kan garantera att det inte är mer än 25 min cykeltur någonstans – så det är en smidig stad att ta sig runt i!

vroom vroom i utkanten av Lund!

4. Nationer liknar elevhemmen i Harry Potter
I alla fall tycker jag så, och det är mysiga organisationer som är av studenter, för studenter. De anordnar allt från pub till klubb till idrott! Nationerna är också utsprida lite över Lund, några är mer i centrum medan andra är en bit bort.

5. Finns många vackra platser att hänga på
Ex finns både Stadsparken och Botaniska att hänga i antingen under luncher, ströplugg eller under kvällen med vänner.

Bild på mig ifrån förra hösten under en lunchpromenad i Botaniska!

Allt väl! / Carolina, student

februari 16, 2023