5 lifehacks för den studerande

Låt säga att du nu skickat in ansökan till Lunds universitet. I höst är chanserna goda att du kan kalla dig själv lundastudent. Grattis! Nedan har jag sammanställt fem lifehacks som du redan nu kan ta del av inför det kommande studentlivet.

• Om du läst mitt inlägg om korridorlivet vet du att jag är positivt överraskad av vad det hade att erbjuda. Inte alla delar samma uppfattning som jag, och jag kan erkänna att det faktiskt fanns stunder jag tänkte på hur skönt det skulle vara att bo själv. Men hyran är ofta låg- ett lifehack. Och glöm för guds skull inte att ställa dig i AF- bostäders kö när du får antagningsbeskedet!
  • Ett annat lifehack är att alltid kolla om det finns studentrabatt på något du planerar köpa. Många affärer är generösa med åtminstone 10% studentrabatt på ditt köp, så det kan vara värt att kolla innan du drar kortet. Många bäckar små.
  • Termos är inte bara för utflykter, det är utmärkt för några timmar i en föreläsningssal. En kaffe för femton kronor är kanske inget rån i sig, men om det sker varje dag blir det ju en större summa tillslut. Om du gärna sparar in på de små utgifter, investera i en termos!
  • Dela anteckningar med kursare. På universitetet hjälper vi varandra, och det du har snappat upp på en föreläsning kanske kan rädda en kursare till nästa tenta. Nästa gång är det du som försover dig och missar seminariet- så var schysst och hjälp varandra att plugga effektivare.
  • Börja cykla. Genom att köpa en cykel slipper du trängas på bussar, och kan ta dig vart du vill i Lund helt gratis och väldigt klimatsmart.
För mer svar och andra tips, följ instagram och kolla gamla lives!
april 20, 2023