14 fördelar och nackdelar med Singapore

Imorgon är det officiellt 2 veckor kvar tills jag åker hem till Sverige – hur sjukt är inte det!? Under min tid i Singapore har jag sett både fördelar och nackdelar med Singapore, och från mitt personliga svenska studentperspektiv tänkte jag dela med mig av 7 plus- respektive minustecken med önationen!

👍 Fördelar:👎 Nackdelar:
1. Rent överallt1. Höga levnadskostnader
2. Sommar varje dag2. Svinkalla aircons inomhus och i kollektivtransport
3. Väldigt säkert och tryggt3. Mycket och ovillkorlig kamera- och självövervakning
4. Engelska är officiellt språk4. Brist på studentliv
5. I princip noll myggor <3335. Norm att plugga på natten och helger
6. Supermycket att göra på superliten yta6. Många restriktioner och krav under Covid19
7. Lätt och billigt att resa till andra länder7. Väldigt intensiva universitetsstudier

Egentligen skulle jag kunna nämna åtminstone 10 ytterligare fördelar med Singapore, eller snarare anledningar till att jag faktiskt älskar landet. Varje land har sina nackdelar, men varje krona har också två sidor. Fokusera på den positiva sidan, och du kommer ofrånkomligen att hitta och påminnas om fler skäl att vara tacksam för platsen du lever i. Energin flödar alltid där du fokuserar din energi!

Singapore kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta, men jag har under 4 månader iväg från Sverige insett mer och mer hur lätt det är att sakna det blågula landet 🤍

/Märtha
Kandidatstudent i Strategisk kommunikation