Visdomsord bakom konsten att våga välja utbildning

Här sitter jag och pluggar inför min 19e tenta imorgon (vilken drömlördag btw) och är ett steg närmarebild5 att bli ekonom, något som var ganska otippat för två år sedan.
Att jag valde det var ganska oväntat, både från mitt eget håll men också hos många (typ alla) i min omgivning som blev chockade. De flesta trodde att jag skulle läsa juristprogrammet och min gymnasielärare tyckte jag hade valt fel linje på gymnasiet. Han tyckte redan första året att jag skulle byta till natur och bli läkare, och alltså inte gå samhäll. Trots dessa åsikter hamnade jag här. Hur tänkte jag, egentligen?

Det var en lång väg. Efter studenten började jag jobba och backpackade en del.
Jag har dessutom aldrig känt mig som en ”typisk” ekonom (vad det nu egentligen är). Jag gick samhäll på gymnasiet och föraktade allt som hade med ekonomi att göra. Jag har stort intresse för miljöfrågor och klimatet och andra människors rättigheter och hatar orättvisor. Något som ekonomi kanske i första taget, ytligt sett inte hävdar sig i så mycket. -trodde jag i alla fall (och hade fel). Sedan visade sig att räntor och valutakurser var intressanta.

Hur som helst efter att ha läst i otaliga kataloger fastnade jag för vad som stod på en av sidorna; Världen väntar och att ekonomi är så mycket mer än ekonomi. I efterhand har jag kommit fram till att alla utbildningar är så mycket mer än vad de egentligen är.

Slutligen efter många om och men sökte jag hösten 2013, kom in och flyttade till Lund, utan en tanke på vad ekonomi egentligen skulle innebära, men jag gav det en chans. Det visade sig att jag kanske inte älskade den första kursen, men jag har sedan dess efter varje kurs som gått känt att det blir mer och mer rätt. Rätt på så sätt att jag inser hur mycket jag kan göra och att det stereotypa yrket bara var en fasad. Visst kan jag bli revisor om jag vill eller jobba på bank men jag kan också rädda världen genom sustainable finance, eller varför inte jobba med personalfrågor, marknadsföring eller förhandlingar och olika avtal (som jag tror att jag vill hålla på med?!?). Detta hade jag inte vetat om jag inte hade prövat. Det gör mig exalterad.bild2

Det jag vill ha sagt är att även om du också bara ser det stereotypa yrkena hos de flesta utbildningar så ska du inte vara rädd för att välja det som råkar låta intressant, även om du själv inte tycker det är typiskt dig. Även om du är osäker tycker jag du ska söka ändå. Det värsta som kan hända är att du väljer något du inte fastnade för, fast med kunskap i bagaget som är värdefull. Kunskap är aldrig onödigt!! Chansen är dock lika stor (om än inte större) att finna ditt kall och göra det du drömmer om!

Det är med ditt val av studier som gör att dina drömmar kan bli verklighet helt enkelt.
Ingenjörer räddar och bygger världen och som ekonom kan du påverBild1ka och förändra världen. Naturvetenskapen söker att förstå och förändra världen hand i hand med
med medicinen som försöker hjälpa världen. Beteendevetenskapen vet hur människan och världen fungerar och jurister behövs för att knyta ihop säcken och få allt att gå rätt till i världen, samtidigt som lärare utbildar världen.
Alla utbildningar har en betydande roll i världen och vad du tycker betyder mest för dig kan du bara veta om du testar. Kom igen, världen väntar på dig.

Ha en trevlig helg, för det ska jag ha när min tenta är skriven imorgon!!
KRAM

mars 19, 2015

Studentliv Studier

En kommentar