Vinter – igen – och snart tentadags!

Hej på er!

Vilken vecka det har varit – och det är bara onsdagkväll. Ni vet dedär dagarna man går runt och tror att det är fredag, för att sen komma på att nej men så var det inte? En sådan dag har jag haft idag. Veckan svinkallt här nere i Lund. Det snackas om isdygn och halka, och även om Lund, och södra Sverige i övrigt, i mångt och mycket inte erbjuder vargavintern i norr, har de senaste dagarna ändå levererat kallt. Titta bara på stationen och inne i kvarteret Paradiset!

Ni som läst något av mina tidigare inlägg kanske vet att jag pluggar juridik. Egentligen skulle detta ha varit min sista termin i Lund – termin nio på programmet – men när jag i höstas satt och tittade igenom universitetets övriga kursutbud, fastnade jag för en kurs i psykologi som lät spännande. Så istället för att skriva mitt examensarbete (en längre uppsats som man skriver under en hel termin) så har jag temporärt bytt fakultet för att få lite nya perspektiv. Nu är det säkert någon som tänker “vänta lite, juristprogrammet är 4,5 år, och du väljer att läsa mer än så för att…det är kul?” Svar: ja. Exakt precis så. Och det är väldigt kul att jobba på nya sätt i nya ämnen! Idag hade vi till exempel ett seminarium där vi fick drygt två timmar på oss att skapa ett rollspel som vi senare skulle visa upp och problematisera kring. Jag uppskattar verkligen när man får möjlighet att använda olika och kanske mindre vanliga inlärningsmoment än det klassiska läsa-i-boken-sättet. KUL!

En annan kul grej som händer nu är att vi har kommit igång med vårens (??? som sagt, sätter lite frågetecken på det än så länge…) alla gymnasiemässor/-besök! I förra veckan var vi i Trollhättan och pratade med en massa elever, och denna vecka står det bland annat Örkelljunga, Malmö och Västervik på schemat. Det är oerhört kul att åka runt och träffa er och så gott vi kan hjälpa er lite på vägen mot #förstahandsvalet.

Terminen är alltså officiellt igång – redan nästa vecka har jag mina första tentor. Peppar peppar. Vi hörs!

/Hanne

PS. Glöm inte att anmäla er till högskoleprovet! Världens bästa grej som dessutom utgör ett skiljekriterium vid lika meriter. Alltså: Du och jag har sökt till samma utbildning. Lägsta intag blir precis det meritvärde vi båda har, och vi konkurrerar då om den sista platsen. Då FÅR DU den platsen före mig om du har gjort högskoleprovet och jag inte har gjort det. Är du med? Det spelar alltså ingen roll om du har haft den sämsta lördagen i ditt liv och bara gått dit och kryssat C på allt. Det är bättre än att inte ha gjort det alls. Så gör’t! Läs mer om detta här och anmäl dig till provet här. Sista anmälningsdag är den 15 februari. DS.

februari 8, 2017

Mässor Studentliv Studier