Vilka grymma veckor jag har haft!

På sista tiden har jag känt mig väldigt stressad över skolan och att alla dagar i stort sett ser likadana ut med plugg, men herregud vilka 2 veckor jag har haft!

”Lund är inte en stad med ett universitet, utan ett universitet med en stad”

Jag har varit iväg på en liten 2 dagars get away med Lunds Universitet och pratat om Lunds Universitet i Linköping och Jönköping. Det var superkul! Jag fick träffa väldigt många intresserade gymnasielever som ville veta allt om Lund och vad det innebar att vara student här. Jag kom tillbaka till samma utgångspunkt i varje samtal. Lund är den mysigaste staden man kan bo i som student, du får verkligen en grym utbildning på Universitet som är ett av de bästa i världen och här finns ett studentliv som ingen annan har. Uttrycket ”Lund är inte en stad med ett universitet, utan ett universitet med en stad” kom på tal flera gånger och jag kunde verkligen visa gymnasieeleverna hur glad jag är över att vara student i den här staden.

Om ni läsare nu funderar över att läsa på Lunds Universitet, GÖR DET! Ni kommer verkligen inte ångra er, sista ansökningsdagen är inte här än, sök sök. Eftersom jag nu har bott i Lund i ca 4 år kunde jag förklara allt med boende som är en fråga på mångas läppar och det är faktiskt inte är så svårt att få en bra bostad som många tror, hör gärna av er om ni läsare har frågor.

Jag fick också chansen att berätta var alla mina favorithak är så att de kunde besöka dessa ställen när de kommer ner. Gah, vad kul jag hade!

12435639_10208542158369611_528372246_n
Mitt i uppsatsskrivandet och bananen är nära till hands som energitillförsel.

Gästföreläsning

På den här tiden som gått senast jag bloggade har jag också hunnit gå en superintressant gästföreläsning med Nadia Murad, som var fånge av IS i 3 månader och som nu åker runt i världen och föreläser om hur situationen med IS ser ut. Det var en väldigt gripande historia hon berättade och där var inte en enda i lokalen som inte grät. Hennes budskap med föreläsningarna handlade om att hon ville hjälpa de flickor och kvinnor som fortfarande är fångar i Irak och vi som satt där fick ett helt nytt perspektiv på den här situationen som existerar i världen.

Sådana här gästföreläsningar dyker upp ganska ofta i Lund och det är verkligen ännu en av fördelarna med Lund. Om jag hade bott i en annan stad, hade jag haft den här chansen att få gå på en sådan här intressant föreläsning? Jag tycker att det är så coolt att lilla Lund tar emot så stora namn som kommer hit och berättar sina historier och lär oss studenter.

Fina universitetshuset, där gästföreläsningen hölls.
Taket inne i föreläsningsaulan, i Universitetshuset.

12443200_10208542167009827_697716828_n

Öppet Hus

Även om Nadias berättelse grep tag om mig ordentligt och det tog lång tid innan jag kunde börja tänka på annat, hann jag med ett superroligt öppet hus med Lunds Universitet.

Lunds Universitet höll i ett öppet hus där alla nyfikna personer kunde komma och få massa bra information om Universitetet. Alla fakulteter var på plats och kunde ge all information personerna behövde om diverse utbildningar. Där hölls poddar under dagen där studenter själva satt och berättade sina erfarenheter av Lund. De poddarna finns ute att lyssna på, in och lyssna vettja: https://soundcloud.com/lundastudent/sets/studentpodden

.  Vi erbjöd också flera rundturer av universitetsstaden med antingen buss eller gående och det var väldigt många som inte visste hur mysig staden faktiskt är. Den är supermysig, jag lovar! Öppet hus erbjöd massa massa saker som är allt för mycket för mig att ta upp här, men om du missade det här tillfället, håll utkik och kom förbi nästa gång!

Glada studentambassadörer på Öppet Hus!

Puss och kram

mars 17, 2016