Vikten av att planera sina studier

Valborg (siste april) är till ända. Folkfesten, bestående av människor från många delar av detta avlånga land, är över. Många skratt, nya bekantskaper och med ett visst mått av trötthet styr jag nu över fokus till något som kretsar kring plugget. För även om just valborg, tandemcyklingen, alla baler och fester och allt annat som händer i denna aldrig sovande stad är saker som ensamt hade kunnat locka en ung student till Lund är det ju studierna vid det utomordentliga universitetet som måste stå i centrum.

Därför tänkte jag ägna mitt inlägg åt att försöka ge mitt kanske hetaste tips på hur man ska lyckas i studentstaden. För när tempot i plugget blir högre och litteraturlistorna längre kan det vara svårt att få ihop studentlivet på det sättet som man tänkte sig. (läs ovan vad som möjligen kan distrahera en) Med anledning härav ska jag därför dela med mig av den devis som min käre morfar alltid går utefter: “En planerande man är en lycklig man, och ingen vill väl inte vara lycklig?” För honom är alltså planering självaste grunden till lycka. Och även om det ska erkännas att min morfar har en nästan fundamentalistisk syn på planering, har han i mångt och mycket rätt. Därför kommer nu nedan 3 av mina bästa planerings-tips som förhoppningsvis kan hjälpa någon annan (jag har försökt göra dem så universella som möjligt men det kan nog inte hjälpas att de i viss mån är juridikstudier-influerade):

i) När jag börjar få mycket i skolan lägger jag rätt mycket tid på att se till att jag verkligen pluggar på rätt saker. Ett sätt att maximera chanserna att plugga på rätt saker är att kontinuerligt försöker läsa de böcker som man har “till rätt föreläsning”, dvs har jag en föreläsning om “Varför är himmeln blå?” så försöker jag läsa det kapitel i kurslitteraturen som har koppling till föreläsningen. M.a.o. menar jag att desto mer selektiv och eftertänksam du blir i din läsning och ju mindre pärm-till-pärm det blir desto större är dina chanser att lyckas.

ii) Börja tänka plugg tidigt. Även om tentan är 1 månad bort så försök börja skapa en grundstomme mot vilken du kommer köra ditt tentaplugg. Allting är betydligt lättare om man kan gå utefter en plan.

iii) Hitta en studiekompis och stäm kontinuerligt av med den personen. Mycket är lättare när man är två och det gäller även planering av studier. Att kunna ha någon att bolla är väldigt värdefullt. Jag tror att många studenter håller med mig när jag säger att det är väldigt skönt att kunna få ett rakt och korrekt svar på: vad bör jag läsa nu? vad pluggar du på? Har man en bra pluggkompis så underlättar det mycket.

Med de små tipsen kastar vi oss in i slutskedet på terminen. Stort lycka till!

Valborg i Lund. (Källa: Sydsvenskan)
Valborg i Lund.
(Källa: Sydsvenskan)