Vi går mot helg, ännu en gång!

Hej allesammans!

Känns nästan som det var igår som jag satt och skrev mitt senaste inlägg men det är faktiskt två hela veckor sedan. Ibland blir jag inte riktigt klok på hur snabbt tiden faktiskt går, som Kishti Tomita skrek i ett avsnitt i idol – “deeeet är omriiiiimligt”. Snart har april också passerat och alla studenter vet vad som vankas i slutet av denna underbara vårmånad – VALBORG.

Valborg är en mycket uppmärksammad dag för oss här i Lund och högtiden firas med dunder och brak. Stadsparken står först och främst i fokus och förra året lockade parken till sig hela 25 000 personer för att fira (har själv inte räknat utan jag utgår från en mycket säker källa). Givetvis uppdateras diverse väderappar ett flertal dagar innan Valborg ska firas eftersom vädret är en viktig faktor. Stadsparken brukar vara första stoppet på mångas agenda under Valborg. Hit kommer folk för att festa, dansa, umgås och fira in våren. Under dagen bjuds det oftast på live-underhållning och lite senare på kvällen tänds brasan. Folk packar med sig brassestolar, picknickfiltar, något gott att äta och något gott att dricka och sedan rullar det bara på under dagen.

Fullt med folk i stadsparken under Valborg!

Utöver allt firande som pågår i stadsparken sker en mängd andra aktiviteter som man kan ta del av. Många nationer arrangerar evenemang där man bjuder in främst studenter till att fira Valborg med dem och det brukar vara uppskattat.

Sedan jag senast skrev ett inlägg i bloggen har jag flyttat från Malmö till Lund. Även om jag aldrig haft problem med att pendla så tycker jag det är väldigt skönt att bo i Lund. Det ger en annan känsla helt enkelt.

Denna vecka har jag haft fullt med seminarien och redovisningar, puuh. Nu är det dags att koppla av lite och njuta av. På måndag är det nya tag!

Trevlig helg!

Adam