Varför valde jag att plugga i Lund?

(Och nej det är inte bara för de goda frukostar som vi brukar fixa inför olika projektarbeten..)

Innan jag började plugga var det svårt att komma på vad jag ville läsa och vart jag ville läsa(som många andra också kan tycka är svårt). Det fanns ju så mycket att välja mellan!!
Så jag började med att göra lite research, där jag läste massa artiklar och annat på nätet.Det var lättare att sortera bort de jag verkligen inte vill läsa och tillslut hittade jag ett program som jag trodde skulle passa mig. Jag har väl egentligen alltid vetat ungefär vad jag ville plugga, men behövde en liten push för att bestämma mig.

När jag väl bestämt mig för att plugga systemvetenskap, var det dags för att välja vilket universitet/högskola jag skulle läsa på. Det var/är ett svårt val eftersom det finns ju så många olika! Jag slutade att läsa artiklar på nätet och började istället fråga runt. Jag hade en del vänner som pluggade på olika ställen och de fick berätta om sina erfarenheter. Det som lockade mig mest var Lund. Mycket på grund av studentlivet, men också möjligheterna till utbyte och dess rykte.

Även om jag är ifrån Malmö, så hade jag inte spenderat så många timmar i Lund. Så jag visste egentligen inte vad jag hade gett mig inpå. Redan när jag hade fått mitt antagningsbesked kändes valet rätt. Jag fick bra med information angående studierna och hur man fixar bostad etc. Samtidigt fick jag en inbjudan till nollningsveckan, som fick mig att känna mig väldigt taggad inför skolstarten.

Nu har det gått snart 2 år och oj vilken resa det har varit. Jag har haft så kul både under pluggtid men också under andra omständigheter. Det finns alltid så mycket att göra i Lund och kreativiteten flödar runt omkring. Studentlivet var precis så som folk hade lovat mig och studierna passar mig perfekt.

Det är en liten stad, men med ett stort studentliv, vilket gör att man stöter på studenter här och där och det är lätt att hitta likasinnade människor.

En annan sak som jag tycker är så bra med Lunds universitet, är att själva universitetet är så stort, vilket gör så att man kan hitta precis det man söker efter och få all den hjälp man behöver. Jag älskar ju att resa och möjligheterna för det finns!  Det finns både sommarkurser och utbytesterminer, som man kan åka iväg på. Samtidigt har vi många bytisar i Lund, så man får chansen att öva på sin engelska/ eller vad man nu kan för språk, vilket ju är superkul!

Så… utbudet är stort här i Lund, vilket betyder att det måste finnas något för alla då, eller hur? Den uppfattningen har iallafall jag fått!

/Emilia

mars 28, 2017