Våga vägra hashtag aldrig vila.

Hashtag aldrig vila är något som väcker stor irritation hos mig. Jag faktiskt hatar den hasthtagen men trots detta förakt så känns det ju liksom konstigt att inte göra något. Vem behöver inte vila när vila är det bästa som finns!
Det intressanta i det hela är att jag själv har märkt hur jag verkligen presterar bättre när jag verkligen vilar på riktigt. Därför har jag tänkt skriva ett litet inlägg om vila (och som en note to self)!

Till att börja med kräver studietiden ibland hetsveckor; Man ska plugga, engagera sig i olika saker, man ska träna och man ska vara social och vara med på mycket. Tentorna och jobb lyckas dessutom alltid synka varandra.

Men kanske är det så vi ser på vägen till framgång: Ska du lyckas så måste du jobba på, vara ständigt närvarande och hålla många bollar i luften?

Problemet för mig ligger därefter i att när jag ska ta en liten paus att jag är så van vid att vara i gång hela tiden att det känns fel att vila. Hur sjukt är inte det? Även om jag fysiskt sett tillåter mig att vara ledig, så är jag inte det psykiskt. Det är den psykiska ledigheten som är den viktigaste och jag försöker påminna mig om hur jag faktiskt behöver ställa in min hjärna på paus (då jag annars är en mästare på att tänka hundra år i förväg).

För det är ju det där, när vi hela tiden vill och ska leva upp till kraven vi satt på oss själva och på vad vi tror andra förväntar sig av oss, att det finns en risk att Vi glömmer bort varför vi från början ville göra det här och minns bara att vi måste.

vila För någonstans har jag för mig att studentlivet inte bara ska handla om att klara av utan också om att njuta av.

Jag vill nämna de situationer när jag på riktigt ställt in mig på vila, och det till och med inför tentor och dylikt. Jag har några dagar i förväg intalat mig själv att jag den specifika dagen ska vila, vilket gör att min hjärna ställer in sig på det och kan hantera detta vad som verkar vara ett fenomen. I vilket fall som helst så efter dessa gånger så fick jag faktiskt A på tentorna och hade till och med tid över! Ja jag fick mer tid av att vila (Lik förbannat har jag trots detta ändå svårt att fullt ut ta den där vilodagen på riktigt).

Hur en väljer att vila är väldigt individuellt men med samma ändamål hos alla; Precis som era Iphones och dylikt. När batteriet är nära 5 procent vet man att man inte kommer hinna göra mycket med den. Insta, fejsen, spotify och snapchat kan knappt användas, mobilen blir seg och man använder den ändå tills den dör snabbt. Då måste man vänta SEGA fem procent tills den är lite laddad (samtidigt som mobilen sedan är fast i laddaren för att kunna vara bruklig). När mobilen däremot är helt uppladdad kan man göra allt ordentligt på telefonen, är inte bunden till laddaren och kan vara överallt utan att tänka på att mobilen kommer dö när som. När man låter mobilen vila räcker batteriet ännu längre än om man kvantitativt i onödan ska vara inne på diverse sociala medier.

Huruvida ni vill se på detta som en metafor eller inte är upp till er men
Du kommer vinna tid på att vila och För någonstans har jag för mig att studentlivet inte bara ska handla om att klara av utan också om att njuta av.

NU SKA JAG HA EN HELG FYLLD MED VILA.

KRAM

april 17, 2015