Vad är väl en bal på slottet…

Ber om ursäkt för uttjatad populärkulturell balreferens, kreativiteten är inte på topp efter att precis ha lämnat in en hemtenta om forskningsmetoder (generellt inte superstimulerande). Någonting som dock ÄR stimulerande att prata om är studentliv! Baler närmare bestämt. En något outforskad del av studentlivet för min del.

Trots mina snart tre år i Lund hade jag nämligen aldrig varit på en balmiddag innan jag i lördags gick mina första stapplande (pga klackar) steg in på AF-borgen för att gå på Lunds nations studentbal “FINN-festen”. Och efter denna helg kan jag konstatera att alla som har tid och lust borde gå på en bal som anordnas av någon av Lunds universitets nationer, föreningar eller kårer – himla kul grej. Ett märkligt traditionsdrivet spektakel vars like inte finns utanför universitetsvärlden. Vill ni läsa mer om baler så gavs en bra guide till balaktiviteterna av Lunds studentdrivna tidning Lundagård förra året. Såhär såg min bal ut:

Erfarna balbesökare har många medaljer. Oerfarna balbesökare lånar en medalj, ringar in nämnda medalj med röd penna i snapchat och skickar denna bild till alla sina vänner.
Kuvert med program för kvällen och annat smått och gott.
AF-borgens stora sal
Fick en bordspresent i form av mustascher, vilka lydigt bars under hela kvällen, även när vi lyssnade uppmärksamt på tal.
Fick bordspresent i form av mustascher, vilka lydigt bars under hela kvällen, även när vi lyssnade uppmärksamt på tal.

Nu är det för övrigt tre veckor och tre dagar kvar till sista anmälningsdagen för universitet och högskola. Ta en titt på viktiga datum på antagning.se och släng iväg en ansökan till Lund vetja, så ses vi på nästa bal! Mvh, balveteranen

mars 22, 2016