Trött av mörkret? Snart är det tack och lov jullov.

Det här blir lite halvt en fortsättning på Lejlas förra inlägg om hur man orkar kämpa dom sista stapplande stegen fram till jullovet. Lejla hade utmärkta tips om hur man får lite extra julmysigt i tillvaron trots att det är mycket plugg. Tack för det. Jag följer nog redan flera av dom tipsen lite väl slaviskt. 😉

Trött. Tröttare. Tröttast.
Förutom att det behövs julmys (och det gör det!) så behövs det ibland energi. Ork. Motivation. Där har jag mitt största problem just nu. Att orken tar slut så himla fort.

Som idag t.ex., tänkte jag skulle vara duktig och läsa ett par artiklar under eftermiddagen. Men när man har nickat till ett par gånger och inser att det bara är en tidsfråga innan hela nyllet far rakt ner i tangentbordet, då är det liksom ingen ide att försöka längre. Jag är ledsen, studenter är helt vanliga människor. Helt vanliga människor som ibland är dödströtta och läser samma sida 10 gånger utan att förstå vad den handlar om. Ungefär där har ni mej just nu.

Hjärnan har checkat ut – vad gör man?
Jag tror att problemet är att min hjärna redan har tagit jullov. Den har slappnat av. Och då blir det så sjukt jobbigt att försöka läsa saker man faktiskt måste försöka förstå.

Så apropå mitt ”sleepy moment” idag (som kunde blivit lite väl pinsamt) så gav jag upp.  Och det som hjälper i dessa lägen är i mitt fall två saker.

1. Frisk luft
  2. Motion

Idag blev det alternativ två. Innan jag somnade på tangentbordet tog jag mina saker och gick över till Gerdahallen, det stora gymmet här i Lund med mycket trevliga studentpriser. gerdaPå Gerdahallen finns något för alla. Med flera 100 pass i veckan och ett stort gym är det helt perfekt när man behöver röra på fläsket lite. Mina ursäkter att inte gå dit begränsas också kraftigt av det faktum att det råkar ligger i huset bredvid Geocentrum där jag går i skolan.

Mitt nya fina gratis sadelskydd. Tack.

Cykeln har fått julklapp
Nu efteråt känner jag mej faktiskt piggare. Kan ju också bero på att jag får en kombination av frisk luft och motion när jag cyklar mina alldeles för långa kilometer i svag uppförslutning hemåt. Cykeln hade förresten fått en present upptäckte jag när jag
kom ut från Gerdahallen. Ett sprillans nytt sadelskydd, passar bra i denna blöta årstid. Detta händer lite titt som tätt i Lund (ja även blöta årstider även om det inte var det jag menade nu), att företag besöker cykelparkeringar och delar ut gratis sadelskydd.  Helt perfekt tycker jag då livstiden på dessa sadelskydd är relativt kort. Snål student som man är så är det bara till att tacka och ta emot.

Nu är det nog snart läggdags, innan jag riskerar att somna på detta tangentbord också.
Bara några dagar kvar till jullovet – Håll ut!

//Susanne

december 15, 2015