Torsdagen den 12 november 2015

Hej allihopa! Sabina heter jag och jag pluggar min näst sista termin på juristprogrammet här i Lund. Det innebär att jag pluggat i över fyra år i Lund, vilket känns overkligt med tanke på att jag fortfarande föreställer mig att det var förra veckan jag satt i Pufendorf-salen på Juridicum och lyssnade på intro-föreläsningarna under termin 1. Tiden har gått snabbt och ni skulle bara veta hur mycket roligt jag hunnit med! Inte bara har jag studerat juridik vid en av landets bästa juristutbildningar utan jag har jobbat extra, engagerat mig i både Juridiska Föreningen (JF) och Juristjouren, testat massvis med nya och utmanande saker samt skaffat mig vänner för livet.

Jag är därmed (som ni kanske förstått) studentambassadör vid just Juridiska fakulteten här vid Lunds universitet och har varit det ett tag. Idag ska ni få följa med och se hur min dag sett ut!

Kl.10.00

Just denna morgonen inleddes med ett examinationsmoment i den fördjupningskursen jag läser just nu, nämligen aktiebolagsrätt. Examinationen bestod i att jag under femton minuter ensam skulle hålla en mini-föreläsning för alla de andra som också läser kursen och ni kan tro att jag var en aning nervös! Inte nog med det så åkte jag tidigare under veckan på en rejäl förkylning; tack och lov hann den lägga sig precis inför detta. Som grädde på moset var jag även allra först ut i raden av studenter i examinationen. Jag tror att alla i någon mån lider utav en smärre talarskräck och många gör nog precis som jag och målar upp ett scenario där allt går fel, där man tappar bort sig och stakar sig. Det jag har lärt mig med tiden är att övning ger färdighet och det går alltid bra! Överlag upplever jag det dessutom som att de som lyssnar, dvs. de andra studenterna och kursföreståndaren alltid är intresserade och ler uppmuntrande vilket gör det hela ännu enklare.

IMG_3934

Kl 13.00

Efter examinationen väntade en god lunch som tillagades av en fin vän. Och på tal om vänner för livet; denna tjejen är definitivt en sådan! Henne lärde jag känna på riktigt denna hösten och vi har så mycket gemensamt. Jag förundras över det faktum att man efter fyra år i Lund fortfarande lär känna nya människor. Möjligheterna är helt klart oändliga. När lunchen var uppäten pallrade min vän sig till gymmet och  jag mig hemåt för att plugga hemifrån, en annan otrolig fördel med att plugga på universitetet! Eget ansvar. Dagen till ära stod det rättshistoria på schemat. Hur kul som helst!

IMG_3492

Kl. 15.30

Ungefär en och en halv timme, det är så länge jag orkar hålla koncentrationen uppe innan min hjärna stänger av och behöver paus. Vanligtvis försöker jag gå ut och ta en promenad men med min ovan nämnda förkylning som delvis är kvar i kroppen tog jag mig endast en kopp te inomhus. Eftersom denna lägenheten rymmer två jurister (mig och min pojkvän) dricks ju teet självklart ur en juridicum-kopp (hahaha). På tal om promenader och att röra sig är det ett otroligt bra sätt för mig (och troligtvis även för många andra studenter) att koppla bort studierna (som i vissa perioder kan vara ganska krävande på universitetet). Utöver att promenera hoppar jag faktiskt simhopp här i Lund i en grupp för vuxna nybörjare. Det kan ha varit det läskigaste och roligaste jag gjort. En riktig utmaning – även sådana finns det massvis av här i Lund!

IMG_3937

Kl. 18.30

Efter ytterligare ytterligare en och en halvtimmes plugg som omfattade främst Gustav Vasa lagades det mat här hemma och kvällen avslutas i soffan med tända ljus, en filt och en bra film. Ett bra avslut på en bra dag.

IMG_0738

Nästa vecka åker jag upp med gänget från Lunds universitet upp till Göteborg på Kunskaps- och framtids-mässan som hålls mellan den 19-21 november. Det hade varit så kul att träffa er där. Hoppas vi ses.

Kramar i massor!!

Sabina