Topp 5 anledningar att välja Lunds universitet

Halloj! Nu är jag tillbaka från Norrland 🙂 De här två veckorna innan öppet hus den 12 mars turnerar vi studentambassadörer runt i hela Sverige för att berätta om Lunds universitet och studentlivet i Lund. Nu i veckan var jag och 3 andra studentambassadörer i Sundsvall, Östersund och Örnsköldsvik.

Här är utsikten från mässan i Sundsvall.

De flesta frågar varför man ska välja just Lunds universitet så jag tänkte dela med mig av mina topp 5 anledningar:

1. Valmöjlighet och utbildning med kvalité – Lunds universitet har 276 program och 2200 fristående kurser vilket innebär att det finns en kurs i nästan vad som helst. Det finns möjlighet att kombinera ihop kurser till en examen och väva in en praktik eller ett utbyte med ett av våra 600 värduniversitet runt om i världen.
Under mitt utbyte i Japan, Waseda University campus.
  1. Det rika studentlivet – Lund erbjuder ett stort utbud av nöje, matkultur och aktiviteter tack vare alla studenter som engagerar sig i nationer, studentkårer och andra studentföreningar och organisationer! Du kan bli en av dom och få erfarenhet i hur det är att driva t.ex. en restaurang eller nattklubb eller planera en studentbal. Självfallet är alla välkomna att delta i allt med endast ett medlemskap i Studentlund.
Vi som har varit med och anordnat Samhällsvetarkårens bankett Carpe Conscientiam.

3. Nära till allt – Tänk dig hela Lund som ett enda stort campus där det är cykelavstånd till allt: din bostad, dina lärosalar, ditt favoritkafé, nationen och gymmet. Närheten öppnar upp för spontanitet! Du kommer alltså ”orka” cykla till musikquizet på nationspuben trots att du har chillat hemma i mjukisbyxor och TV-serie.

Området där LUX, SOL, UB och Gentikhuset ligger, endast 7 minuters cykeltur från Delphi vid Norra Fäladen.
  1. Studiero – För mig är bra studieplatser otroligt viktigt för att finna koncentration och komma in i ett bra studieflow. För vissa funkar det lika bra att plugga hemma, men jag är en av dom som hellre dras till biblioteken. Nästan varje fakultet, fakultet eller center har sitt eget bibliotek så det är bara att välja och vraka mellan olika studieplatser. Det finns både grupprum, tysta datasalar, nybyggda öppna ytor med sköna fåtöljer och studieplatser med en härlig utsikt. Förutom bibliotek finns också mysiga caféer om den typen av stämning är mer tilltalande. 🙂
Studieplatser inne i LUX.
  1. Internationell miljö och det geografiska läget – Lunds universitet har många mastersprogram som är kända internationellt. Om du redan nu funderar på att kombinera din utbildning med ett extrajobb, eller hur det blir med praktiken eller ex-jobbet ökar närheten till andra städer som Helsingborg, Malmö och Köpenhamn dina chanser för jobbsökning. Öresundsregionen har en konstant expanderande arbetsmarknad vilket öppnar upp för många möjligheter efter din examen!

Kommentera gärna i svarsfältet om ni undrar något mer eller kom till någon av våra mässor eller öppet hus 12 mars 🙂

/Josefine