TOPP 4 anledningar att plugga!

Om man jobbar och har en härlig lön eller om man varit inlåst en vecka för att man velat hålla för öronen så att ingen information rinner ut innan tentan, kan man ju ifrågasätta sig varför man ens ska plugga, om så bara någon grundkurs. Jag älskar ju listor (kan vara en arbetsskada från mitt förra jobb), så här kommer en till 🙂

1. SOVMORGON
    Du kan ta sovmorgon när du vill (ja såvida du inte har tenta 08.00 kanske det inte är en bra idé). Det är skönt att veta att om ens mentala krig tar över på morgonen när alarmet ringer för 7e gången, att det är det OKEJ att ligga kvar. Det går ju inte om man har en chef (inte ens om du är andras chef). Som student blir du din egen boss!

(Vill du förresten veta när det är mer okej att ta sovmorgon kan du kolla Omars beskrivning där han beskriver de olika undervisningstyperna!)

2. Bästa av två världarGänget. Foto.
    Du får ett skönt steg mellan att vara ett barn och seriös vuxen; du får vara ung och dum samtidigt som du är en fullständigt självständig människa. De åren du pluggar är enligt många de bästa åren i ens liv. OCH det vill man ju inte missa. Du får dessutom möjligheter som är svåra att få senare i livet!
  1.  Vänner för livet
    När du pluggar träffar du människor hela tiden och så mycket OLIKA människor att du lär känna dig själv på ett sätt du inte trodde var möjligt. Man liksom knyter an till människor som kanske inte ens liknar ens homogena grupp hemifrån, och vad dessa betyder har Mathilda berättat om här. Detta gör att man utvecklas till sitt bästa jag. Varje dag. Jag har aldrig utvecklats så mycket som när jag börjat plugga och att den resan bara fortsätter är så spännande!
  1. KUNSKAP ÄR MAKT

Läraren. Foto.Klyschigt men ack så sant. Även om du har ett stadigt (deltids)jobb och säkert tycker att du inte ens borde överväga en kurs borde du tänka om! Att spetsa sin kompetens gör dig dessutom konkurrenskraftig. Jag älskar att plugga, eftersom att jag ser allt med nya perspektiv! (även om jag också vill slänga böckerna genom fönstret ibland). Känslan när man kan applicera det man lärt sig i vardagen blir nästan som en kick och din hjärna utvecklas av studieformen på universitet på ett sätt som inte kan ersättas av annan aktivitet.

1. VÄLJ LUND.
    tummeuppJa jag var tvungen att ta en femte, att välja LUND! Lund är ett av de 100 bästa universiteten i VÄRLDEN med både anrika traditioner  men även nya traditioner (allt som görs mer än två gånger blir tradition i Lund). I Lund möts historien med framtiden, och att få vara en del av den utveckling som tas del av resten världen gör mig till en stolt Lundastudent.

Jag tänkte jag skulle avsluta med något som jag hörde Odd Mollys grundare säga tills oss igår. Han pratade om hur han hade fula hockeyskydd när han lärde sig åka skateboard på 70-talet, vilket gjorde honom bättre än hans kompisar (eftersom han vågade satsa mer med dessa på). Senare kom han därför att bli VM-mästare i skateboard; ”Att ni pluggar gör er skyddade. Detta är ert skydd att våga och ta er dit ni vill”.

Ha en underbar och rolig helg!!

/Lejla

februari 20, 2015

En kommentar

1. Ännu mer sol och ännu mer Valborg | Lundastudent