Student, boende och studentboende – din guide till boende i Lund

Ett av mina starkaste minnen från min första tid i Lund är när jag förde in nyckeln i låset för första gången och vred. Känslan när jag tog mig in i min egen lägenhet för första gången är obeskrivlig. Som 18-åring var det väldigt spännande att flytta hemifrån till en lägenhet i Lund och dessutom få dela den med en av mina bästa vänner.

Hösten 2013 gick flyttlasset ner till Lund. Min vän hade fått tag på en trea som vi delade. När han ett år senare flyttade utomlands beslöt jag mig för att testa det lundensiska korridorslivet. Jag fick hyra ett rum av en student som skulle på utbyte under en termin och tänkte att det var perfekt. Jag skulle få prova på korridorslivet och samtidigt hinna lösa ett nytt boende till nästkommande termin. Jag trivdes så mycket att jag terminen efter flyttade in i grannens rum när denne åkte på utbyte. Terminen efter det flyttade jag in i en annan grannes rum. Jag hann bo i fyra olika rum i samma korridor innan jag dels kände att jag ville någon annanstans och dels hade hunnit kvalificera mig för ett boende jag ville ha på AFBs bostadskö.

Efter fem flyttar på tre år fick jag äntligen ett förstahandskontrakt. Svårigheterna att finna bostad i Lund är välkända. Men även om svårigheterna är många är möjligheterna fler. Att hitta boende i Lund är svårt men inte omöjligt.

Här följer en lista med tips för när du som student letar boende i Lund:

1. Ställ dig i AFBs bostadskö

Se till att bli medlem i Studentlund och således få tillgång till Akademiska föreningens egna bostadskö. Med över 6 000 bostäder är det Lunds största studentbostadsbolag. Inför varje terminsstart erbjuder AFB en förtur för nya studenter på upp till 700 bostäder per gång. Förturen gäller alla nya studenter som är antagna på minst 15 HP och inte redan är bosatta i Skåne sen tidigare.

Gå till AF Bostäders webbplats

1. Sök boende på nation

Alla nationer i Lund har, i varierande mån, bostäder som studenter bor i. Varje nation har egna regler kring vilka som får bo där men oftast är ett krav att man är medlem i nationen. Även nationerna har förtur för nya studenter så det skadar inte att höra av sig och fråga i samband med terminsstart.

Hitta länkar till alla nationer på lu.se/bostad

1. Kontakta stiftelser med boenden

Förutom stipendieutdelning erbjuder sen del stiftelser i Lund även bostäder. Stiftelsernas regler för bostadsuthyrning sätts av varje respektive stiftelse och varierar således. För att avgöra ens möjligheter att få en bostad via en stiftelse är det bäst att kontakta dem och fråga vad som gäller för just deras stiftelse.

1. Se bortom studentboenden

Förutom renodlade studentboenden finns även andra bostäder att hyra. Utöver alla de privata bostadsbolagen som finns i Lund så finns det av Lunds kommun helägda LKF som erbjuder drygt 9 000 bostäder i Lund.

Gå till LKF:s webbplats

1. Alternativa vägar

Leta bland annonser på internet eller lägg upp en annons själv. Ibland kan lösningen vara närmare än man tror, så se till att höra med vänner. Vänner som bott i Lund tidigare, vänner som ska på utbyte eller gamla hederliga anslagstavlor kan alla leda till boende. Se till att täcka allt för att maximera dina chanser att få tag på ett önskvärt boende.

1. Rikta blicken mot resten av Skåne

Avstånden till omkringliggande kommuner och städer är inte stort. Med en välutbyggd kollektivtrafik går det att ta sig till Lund utan problem även om man skulle bo i exempelvis Malmö eller Helsingborg.

7. Oroa dig inte

Även om sökandet går segt så oroa dig inte – det löser sig alltid. Se till att lösa något tillfälligt i alla fall. Det är väldigt vanligt att det dyker upp nya bostadsmöjligheter efter att terminen börjat – så se till att fortsätta vara aktiv i sökandet under terminens gång.

Lycka till i sökandet!

/Hamid

juli 5, 2017

Bostad Studentliv

En kommentar

1. Erik

Bra lista, både AF Bostäder och LKF är ju bra köer att registrera sig i om man på lååång sikt vill ha bostad.

Men varför har du inte med https://www.hyrabostad.se i listan? Det känns ju som en av få förmedlingar där man som student har chansen att få hyra en lägenhet inom rimlig tid, i alla fall ett andrahandskontrakt och på lite sikt ett förstahandskontrakt.

Kommentarsfältet är stängt.