Snart är det dags att bege sig till Lund!

Kom alla mina kycklingar!

Vi vågar inte för räven tar oss!

Kom ändå!

Detta var en av mina favoritlekar när jag var liten… aldrig trodde jag att den skulle få bli lite av mina ledord i livet när jag utsätter mig för nya prövningar. För det är dags nu! Nu drar en ny termin i Lund igång och alla veteraner och nyblivna studenter vallfärdar till Lund för att börja suga i sig ny kunskap… eller?

Saken är den att Lund är så mycket mer än bara ett utbildnings-, kunskaps- och innovationscentrum. Det är här du kanske upptäcker att du älskar att stå på scen när du går med i ett spex, här du inser att du kanske älskar kemi efter att ha gått på en lasershowen på Kulturnatten eller att du verkligen har en dragning till killar med långt hipsterhår som alltid hänger på Café Ariman…

Sommaren är över men nu börjar en helt ny termin i Lund där små mycket mer väntar dig än bara studier. Det är just den vetskapen som gör det varje gång lika värt att återvända, som en liten kyckling till sin mamma, för att man vet fasiken aldrig helt säkert på hur en ny termin i Lund kommer bli! Visst är det inte konstigt att det kan kännas läskigt och att man kanske hellre vill stannar i sin hemstad eller i den delen av landet man växt upp, men tro mig det är så värt det!

Jag kom själv precis tillbaka till min lilla etta i Lund, efter att ha jobbat större delen av sommaren i Stockholm och vandrat 11 mil under sju dagar på Kungsleden uppe i Norrland. Trött, men lycklig och förväntansfull. Dock fick jag en otrevlig överraskning när jag insåg att jag glömt bort att tömma min kyl och en sunken, vitgul före detta gurka börjat rinna ner från övre hyllan. Nä, tre år i Lund har inte i alla avseenden gjort mig smartare.

Så lite saker att tänka på till er som är nya i Lund:

1. Försök att ha fixat boende. Då menar jag på något sätt. Det behöver inte innebära att ni har er egen lya färdigt och klar men att ni i alla fall har en säng någonstans. Kanske hos en vän eller släkting, för ni vill inte pendla allt för långt under insparkstiden. Har ni fortfarande inte hittat något finns AF bostäder, https://www.afbostader.se, till hjälp.
  2. Missa inte uppropet! Oftast ingen bra grej om du inte kommer i tid eller alls till uppropet. Det kan vara många reserver till utbildningen som sitter där och hoppas att du inte ska dyka upp för att ta din plats. Så missa det inte!! (Till dig som är reserv, gå till uppropet ändå! Där finns alltid sju-sovare som tabbar sig 😉 ).
  3. Om du börjar ett program har du säkert fått ett mail om hela Novischtiden och alla de aktiviteter som äger rum för att du ska lära känna dina nya kurskamrater.
  4. Gå med i Studentlund och en nation, mer om detta kan du hitta här https://www.studentlund.se. Bara dyk in i alla roliga aktiviteter för studenter.
  5. Kolla in alla anslagstavlor, bibliotek och andrahandsbokhandeln! När du först får din lista med kurslitteratur kanske du sätter andan i halsen. Vi är ju ändå studenter och vill inte det första vi gör lägga hela CSN på böcker. Men kolla runt, din bok kanske till och med finns online.
  6. Gå på Hälsningsgillet den 1 september. Det är ett event för nya studenter, med all nyttig information och alla föreningar och nationer du kan gå med i på plats.
  7. Cykel!! Köp en begagnad cykel.
  8. Annars tror jag att du kan hitta det mesta här i Lund, här finns affärer, ström och på de flesta ställen rinnande vatten 😉

Så nu börjar snart anstormningen av nya studenter och Lund kommer åter ta formen som den pittoreska, historiska, levande och smått galna staden som vi alla är med och skapar. Är du beredd att bli en del av det?!

Spring då!! 😉

Nu börjar föreläsningarna igen. Så bye bye solen och hallå kaffebryggare!

Vi ses

/Frida