Semlor och lite tipps vid uppsatsskrivande!

Hej allihopa!

Nu har nästan två veckor gått sedan sist och halva min klass har försvunnit ut på praktik i psykiatrins värld, medans vi andra har påbörjat projektplaneringen inför kandidatuppsatsen som skrivs till hösten. Jag tänkte därför passa på att dela med mig av några lite generella knep som man kan prova eller tänka på, oavsett om man skriver på gymnasium eller högskola/universitet.

1. Jag är bland annat obsessed med att baka, idag blev det därför årets första semlor när skrivandet behövde pausas.

En klar frågeställning/tes – Lägg ner tid på och var noga med att verkligen ha en tydlig bild av ditt ämne/frågeställning. Tänk även på att snarare sikta snävare än för brett, det kan bli otroligt svårt att få något som hänger samman och får entydighet om man måste skriva litet och plottrigt om för många saker.

1. Börja i rätt ände- Förarbetet är minst lika viktigt som själva skrivandet, jag börjar därför alltid med det. Det är den delen som underlättar skrivandet sedan. Undersök bland annat hur mycket fakta det finns på ditt tänkta område, det är fruktansvärt irriterande att upptäcka att det du redan börjat skriva om inte kommer gå att fullfölja pga. bristande litteratur. Börja även läsa lite så du får en känsla för vad du vill ha med i uppsatsen. Se även nedanstående punkter.
  1. Gör en struktur – Struktur är bra för att både komma igång och för när du känner att du fastnar på vägen. Strukturera upp på papper hur du tänker dig att fördelningen av din fakta ska se ut. Ibland ska man förhålla sig till en s.k. rapportmall (nästan alltid på universitetet) men även en rapportmall kan behöva brytas ned och göras ännu mer konkret. Förbered underrubriker som kan tänkas täcka det område du vill ta upp, gör fakta-stödord till varje rubrik där du med några ord skriver vilken fakta/tanke du vill ha med under varje rubrik. Då blir det även en tydligare röd tråd. Om du använder en given mall så konkretisera först vad som faktiskt ska skrivas under de olika delarna och rubrikerna.
  1. Håll koll på källorna – Tar du stycken eller texter från böcker och hemsidor var noga med att direkt skriva till vart fakta kommer ifrån. Det är lätt hänt att man efter en tids arbete och många textsnuttar senare inte längre mins vart man fått olika fakta ifrån, vilket gör att det kanske inte ens går att använda eftersom du inte kan ange källan längre.

Några få konkreta ord räcker för att minska upprepningar, ge bättre överblick och vara en hjälp och mall när jag känner att jag fastnat och inte vet vad jag ska skriva härnäst.
  2. Organisera din fakta– Användbara stycken som jag hittar i böcker formulerar jag alltid om direkt i små textsnuttar på datorn (glöm bara inte punkt 4!). Det, tillsammans med användandet av internetkällor gör att man får en mängd olika textsnuttar och fakta bitar från olika källor. Vet man sedan inte hur man ska få ihop det till en bra text så kan man med det enkla tippset färgkodning highlighta de textbitar som handlar om samma ämne/fakta. Då kan du enkelt se hur mycket och vad du har på varje punkt/argument/faktaområde som du vill ha med. Det blir även lättare att sedan forma stycken och placera dem i en bra ordning.
  1. Läs en extra gång – kanske självklart, men det gör stor skillnad att läsa igenom några extra gånger. Be gärna någon annan för att få ett annat perspektiv. Ett tipps är annars att vänta nån dag innan du läser det igen. Det ger för min del bättre perpektiv än om man läser det när man redan är ullig i huvudet av all text och skrivande.

Vad har ni för tipps och trix som underlättar ert arbete vid uppsatskrivning? Har ni frågor/synpunkter på något jag tog upp här, eller inte tog upp här så släng iväg en kommentar, jag svarar med nöje!

Kramar

//Stella