SACO-mässan, nationella provet och mer…

Gymnasieeleven Linda-Maria gästbloggade under vårterminen 2016.

Hej! Jag heter Linda-Maria och har varit gäst-bloggare här på Lundastudent en gång tidigare. Då skrev jag om hur jag upplevde mitt besök på Lunds universitet när inspirationsdagarna var i full gång och hur mina tankar och funderingar går kring högskolor. Det inlägget kan du läsa här.

På senare tid har jag blivit tillfrågad att som gymnasieelev börja blogga här regelbundet så att man ska kunna följa min väg till högskolestudierna.

Låt mig presentera mig själv lite:

Jag heter Linda-Maria Badéa och går på naturvetenskapslinjen på Östra Reals gymnasium i Stockholm, andra året. Jag har många intressen, bl.a. fysik/astronomi, därför vill jag gå någon fysiklinje på universitetet. Det intresset började växa fram hos mig för ett år sedan när jag stirrade in i den mörka himlen en sen sommarnatt. Sedan dess kunde man se mig i vardagsrummet fastklistrad med ögonen på tv:n varje kväll p.g.a. alla otroliga program som går på ”Discovery science” eller lutad över ett fönster med min kamera då jag försökta ta fina bilder på månen. Men sanningen är att innan mitt intresse för astronomi kom till var jag helt förälskad i läkarkonsten och jag var helt säker på att det var läkare jag ville bli.

Min prao hade jag spenderat på Karolinska och den var fantastisk, vilket jag fortfarande tycker. Men, när man går på gymnasiet är det ok att ändra sig.

Men, tillbaka till nuet:

Det nationella provet i matematik 3c närmar sig och stressen bara ökar. Inför sådana stora prov händer det att nervositeten tar över och att man mår lite dåligt men de gäller att försöka hålla sig positiv och plugga.

Med denna stress och nervositet som omringar mig tyckte jag att det skulle vara roligt att gå på SACO-mässan.

Jag åkte dit den tredje december och kollade in alla universitet där. Det var en väldigt rolig upplevelse och det öppnade verkligen mina ögon inför andra program jag skulle kunna gå, såsom rymdteknik eller teknisk fysik. Det var en lyckad dag.

FullSizeRender IMG_4865

Hoppas ni kommer vilja följa min resa!

december 7, 2015