Pluggstressen, P4 Stockholm och Parisresan

Gymnasieeleven Linda-Maria gästbloggade under våren 2016.

Hej!

Jag hoppas att ni har haft det bra och njutit av det fina vädret vi haft på sista tiden. Jag, i alla fall, har haft så mycket att göra att jag knappt har hunnit med det.

Nu är det ju den perioden då alla kurser tar slut. Och det innebär också att det är nu alla kursprov och nationella prov ska skrivas. I går, fredag, skrev jag nationella prov i matematik 4 och förberedelserna inför detta har varit en lång och ganska stressig period.

Men, såklart, så hittar man sätt att ta sig igenom det och hjälp man kan få. Min matematiklärare anordnade extra mattelektioner, jag stannade kvar i skolan för att plugga och jag försökte ta det lugnt och inte tänka så mycket på själva provet förrän stunden var kommen.

En söndag på skolan då jag gick på en frivillig matematiklektion.
Jag och min kompis som pluggar inför respektive matematikprov efter skolan.

Men även fast det var en tuff period hade jag kul. Jag pluggade med mina vänner, skämtade med mina lärare, lärde mig massor med nytt och gjorde det nationella provet.

Det många har lärt mig är att tänka att jag har gjort det bästa kan och att det alltid räcker till.

Om just detta med pluggstressen, betygssnack och framtidsplaner fick jag vara med i radion och prata om. Det var väldigt roligt att få sitta där i P4 Stockholm studion och prata med de människorna jag lyssnar på varje morgon.

Jag med Jenny Goldkuhl och Dejan Cokorilo

Men, i denna fullspäckade period, fanns det en Parisresa som hade blivit bokad förra året. Även fast det blev stressigt så njöt jag väldigt mycket av att ta det lite lugnt och bara fokusera på att vara en turist i denna fina stad. Jag älskade att för första gången kunna prata franska i Paris. En sådan paus var exakt det jag behövde för att sedan kunna fokusera på plugget.

Paris
Framför Louvres

Nu är det dock dags för mig att börja plugga inför fysikkursprovet…

Jag önskar er alla en underbar fortsatt dag!

//Linda-Maria

maj 21, 2016