Men alltså, hinner man ha någon fritid?

En fråga ni blivande Lundastudenter ofta lyfter när vi träffar er, är om man hinner ha någon fritid när man pluggar i Lund. Ni har hört historier om folk som dygnar på fakulteterna, mister all kontakt med familjen och inte lyckas upprätthålla några vänskapsrelationer eftersom plugget äter upp all er tid. Säkert ännu värre också. Men gissa vad? Det är LÖGN!

Att plugga i Lund innebär att du får en högkvalitativ utbildning som ger dig oändliga möjligheter att göra precis det du vill göra (nåväl, så nära möjligt, åtminstone) – men det innebär också att det dukas upp ett festligt smörgåsbord av aktiviteter, föreningar, organisationer och evenemang du kan vara en del av. Allt är frivilligt, från nationshäng och debattkvällar till fina baler och extremsport – det finns verkligen aktiviteter av alla dess sorter. Och helt ärligt – det är nästan mer regel än undantag att man är en del av det, på något sätt. I en stad med en så gammal och anrik studenttradition är det naturligt att vara en del av mer än bara klassen du går i och kursen du läser. Många vänner och kursare har uttryckt att de snarare får energi till studierna när de gör saker bara för att det är kul – och jag kan inte hålla med mer. Vare sig du vill delta i skapandet av spex eller bara gå och titta på det, laga lunch på nation eller gå dit och äta av den, är det upplagt så att du hinner med detta också. Visst kan det vara stressigt i perioder – men just då kanske det är absolut mest nödvändigt att gå på den där söndagsbrunchen och bara slappa ett par timmar, så att du orkar med veckan som kommer?

Många jobbar också vid sidan av studierna – antingen på distans eller i/runtomkring Lund – kanske inte under de första terminerna, men när man har kommit en bit på vägen finns det ofta goda möjligheter till detta. Man har den tid man skapar sig – och som jag nämnt i tidigare inlägg, hjälper god studieteknik långt på vägen. Vet när du ska plugga, hur du ska plugga och vad du ska plugga, så har du lätt tid över att sitta och gassa i solen utanför domkyrkan, gå på alla event du känner för och jobba extra. Det fina med att plugga på universitetet är ju att du läser en, ibland två, kurser åt gången – du slipper ämneskonkurrensen som du känner till den på gymnasiet.

Med detta sagt bjuder jag på lite bilder från ett soligt Lund – nu vill jag bara ha några graders värme till, så att man kan plocka fram vårgarderoben på riktigt!

Blommorna börjar poppa upp vid universitetsbiblioteket!
Solgassande plugg- och lunchpausare vid LUX. SKÖNT tycker vi!
Sjön Sjøn (och ön øn) vid LTH har en egen sida på Wikipedia. Där går bland annat att läsa: “Det har ännu inte upptäckts några spår av liv i Sjön Sjøn, och det kommer troligtvis aldrig att upptäckas heller.” Det är fina grejer det!

På återseende hörni!

/Hanne