Lund har något för alla och är av studenter, för studenter

Hej alla novischer, lundastudenter och ni som är nyfikna på studentlivet och hur det är att plugga vid Lunds universitet. Nu är det dags för mig att blogga igen! Tillbaka från fältstudier i Japan och supertaggad inför min sista termin på programmet Asienstudier och masteruppsatsen, kommer jag att dela med mig av vardag som student i Lund och mina erfarenheter och tips kring studier.

Jag har varit utbytesstudent i Japan, bott i Kina och läst både japanska och kinesiska här i Lund. Om ni vill veta mer om hur det är att plugga språk i Lund eller något annat kan ni kommentera på något av mina inlägg 🙂

11081022_10152661126367047_2543568147934308171_n

På min fritid sjunger jag i kör, träffar vänner och tränar. Lunds universitet har många olika körer. Det finns bl.a. nationskörer som vem som helst kan gå med i som är medlem i studentlund. Själv sjunger jag just nu i Malmö musikhögskolans damkör som samtidigt är en fristående kurs. Ja, det är möjligt att få akademiska poäng för att sjunga, dansa, spela instrument och mycket mer!

Jag trivs verkligen med att bo i Lund och speciellt där jag bor nu på Delphi eftersom det gränsar till Norra Fäladen, ett naturområde där det finns bra stigar och fält för löpträning. Mitt i uppsatsskrivandet brukar jag gå ut och ta pauser för att hämta frisk luft och ny energi, men inget slår att ha något att se fram emot som motiverar en att skriva lite extra.

541540_10152800030392047_3089201152135389140_n

Kanske en varm kopp te efter en kvällspromenad med en kompis som bor i närheten, eller en knytkalas-middag med kursare? Eller varför inte ett uppiggande danspass på Gerdahallen?

”Lund har något för alla och är av studenter, för studenter” som Lunda-ordspråket brukar lyda stämmer verkligen överens med mitt liv som student i Lund.

Läs mina inlägg om ni vill veta mer 🙂

/Josefine

februari 1, 2016