Lund – där resan är lika viktig som målet

Det brukar sägas att dagens beslut är avgörande för morgondagens resultat. Den meningen gäller i allra högsta grad för er som ska välja universitet härnäst. Vilket universitet och vilken utbildning man väljer kan avgöra vilken framtid man får, vilket yrke man hamnar i och var man bosätter sig i framtiden. Allt det är dock välkänt bland blivande studenter.

Allt för ofta handlar det om just det. Vilket beslut man tar idag och vad det kommer leda till i framtiden. Det är nog det som skiljer Lund från mängden. Lund ger dig inte bara en examen utan en värdefull väg dit. De minnen, vänner och erfarenheter som ingår i titeln Lundastudent är unika. Oavsett vem du är, hur du ser ut eller var du kommer ifrån så kommer Lund att ta emot dig med öppna armar. Det finns alltid något att göra i studentstädernas stad – Lund. Föreningar som sysslar med att arrangera fester, extremsportarsällskap, åtskilliga spex och debattklubbar är endast ett litet urval av vad som erbjuds.

Lund är den perfekta övergångsstaden. Många, inklusive undertecknad, flyttar hemifrån i samband med antagningen och slängs ut i vuxenvärlden där räkningar, prioriteringar och planering är vardag. Det fantastiska med en studentstad som Lund är att man inte behöver gå igenom det ensam. Du är omringad av människor i samma situation och tillsammans tar ni er igenom vuxenlivets prövningar. Utmaningar så som att betala räkningar för första gången, tvätta kläder eller laga någon annan maträtt än bara pasta bemästras med hjälp av varandra. Varje Lundastudent lär sig avgöra när det är lämpligt att festa och när det är läge att sitta i biblioteket och studera. Man lär sig laga storkok, sjunga studentsånger och mycket mer. Det mest värdefulla är att man gör det tillsammans. Tillsammans mognar man och går förberedda mot ett liv efter akademin utan att för den delen missa att njuta av dagen.

Lunds högkvalitativa utbildning och studentliv erbjuder dig en resa där slutdestination är en akademisk examen, men där vägen dit är fylld med allt ifrån kunskap till minnen med goda vänner.

Glöm inte att sista ansökningsdag för vårterminen är den 17e oktober!

/Hamid

oktober 5, 2016