Kandidatprogram hit och masterprogram dit

Hej!

Ni har nog fattat det nuvarande temat på bloggen vid det här laget (om mot förmodan inte så är temat: Min utbildning). Precis som Frida som skrev om hur det är att läsa Biologi, så tillhör även jag den Naturvetenskapliga fakulteten (ytterligare en sån där fancy term i studentlivet, du kan läsa om fakultet och andra konstiga termer här).

Kandidatprogram i Naturgeografi och Ekosystemvetenskap
Hösten 2013 påbörjade jag mitt kandidatprogram, ett 3-årigt grundprogram som leder fram till en kandidatexamen. Snabb på huvudräkning? Ja, 2013 + 3 år blir 2016 och guess what? Jag är färdig med det där. I juni 2016 tog jag min kandidatexamen efter 3 år som innehöll bland annat det här:

• Klimat- och miljöfrågor
  • Hur ekosystem samspelar i naturen
  • Hur vindar och vatten formar vårt landskap
  • Meteorologi
  • Statistik
  • Hur man kan använda kartor för att visa allt från spridning av föroreningar till kostnader för Vägunderhåll i Kenya (Det fanns vissa planer på att döpa det grupparbetet till ”Ken ya feel it”, men vi skippade det.).
  • Mycket praktiska inslag i form av exkursioner och fältstudier, både inom och utom Sveriges gränser, för att studera växtlighet, landskapsformer, jordtyper, vattenflöden, höjdskillnader och gud vet vad. Vi får själva pilla på instrument som kostar alldeles för mycket pengar, vi får använda den teori vi förhoppningsvis har lärt oss på föreläsningarna i praktiken och vi får en inblick i hur forskning och fältarbete faktiskt går till.
Från skogs-exkursion i skånska Hörby till jorderosions-exkursion i Uganda.
Bild från examenshögtiden i juni 2016. Rätt så nöjd med examensbeviset i handen.

Som alla andra kandidatprogram avslutas det hela med en kandidatuppsats (C-uppsats), ett arbete som sträcker sej över en halv termin (15 högskolepoäng). I mitt fall handlade den om granar, närmare bestämt 2178 granar som jag mätte och undersökte om kalkning i skogsmark hade några tillväxteffekter på.

Masterprogram i Miljövetenskap – inriktning mot naturvård
Meeeeen, så går det ju att läsa lite till och varför inte när ångan ändå är uppe tänkte jag och sökte in till ett masterprogram. Det är en fortsättning, en slags fördjupning av något man tycker är spännande och ett masterprogram är vanligtvis 2 år. Ett masterprogram har i stort sätt samma upplägg som ett kandidatprogram, men med 2 skillnader:

1. Det är kortare, ”bara” 2 år.
  2. Masteruppsatsen sträcker sej över en hel termin (30 högskolepoäng).

Jag kom in och började masterprogrammet nu i höstas. Naturvård är ett ämne jag är mycket intresserad av jag hoppas kunna hitta ett jobb där jag får arbete med t.ex. följande frågor. Vad gör vi med vår natur egentligen? Hur mår den? Vad borde vi göra? Vad borde vi inte göra?

Vad min masteruppsats ska handla om har jag inte en aning om just nu, det tar vi när det börjar närma sej. Fram till dess läser jag kurser i bl.a. bevarandebiologi, miljöövervakning och tillämpad miljövetenskap – hur kul som helst!!

Det var en inblick i min utbildning. Jag har även skrivit tidigare blogginlägg om min utbildning, dessa hittar ni här, här och här. Där finns även fler bilder från utbildningen.
Är det fler där ute som är intresserade av naturvetenskap så tveka inte att höra av er.

//Susanne

mars 9, 2017