Kan man satsa på sin sport i Lund?

Hallå alla glada!

Vad gör man en gråmulen torsdag som student i Lund?

• Plugga? Check
  • Dricka ofantliga mängder kaffe? Supercheck
  • Träna? Superdupercheck.

Appropå träning. Hur ser det ut om man (elit)satsar på sin sport/träning i Lund? Kan jag kombinera studier med mycket träning men ändå vara en del av studentlivet? Givetvis.

Jag själv lirade mycket fotboll fram tills jag fyllde 19 och skulle flytta till Lund för studier. Ni som har tränat mycket vet om att man tröttnar ordentligt på sin sport och ser efter nya möjligheter. Jag tröttnade som sagt och valde att gymma hos Actic och samtidigt hålla mig i form.

Efter en period saknade man tävlingsaspekterna, sammanhållningen och viljan att vinna. De legendariska skorna dammades av och en underbar men kort tid med Hallands Nations FF fick fylla upp tomrummet. De strikta tiderna för fotbollen tillsammans med extrajobb och studier fungerade inte riktigt. Fotbollen fick återigen stryka på foten och jag upptäckte Crossfit som passade mig perfekt och gör det än idag.

En stadig frukost

Efter tre år i Lund vet jag numera att starta dagen med en stadig frukost är viktigast för att orka med studier, vänner och träning! 🙂

Meningen med det här inlägget var att belysa vilka klubbar och träningsformer som finns i Lund:

• Vi har Lunds Volleybollklubb med både elit, bredd, herr- och damsatsning såväl som en gedigen ungdomsverksamhet!
  • Fotbollen är ju starkt förankrad i Skåne och Lund har ju såklart ett lag – som heter Lunds BK.
  • Innebandy är en stor sport som Lund givetvis representerar.
  • Sist men inte minst har vi handbollen.

Som en västeråsare hade jag inte full koll på Skåne och deras passion för sporter när jag flyttade ner. Fotbollen, visste jag om såklart men att handbollen var så stor i Lund var fascinerande! Jag brukar säga “passion for fashion” men här var det “passion for hand-båll (svengelska)”.

Som en blivande/nybliven student har jag ett råd till dig. Missa inte derbyna i Sparbanken Arena i Lund mellan Lugi och H43! En riktigt rolig sportupplevelse!

Trevlig torsdag på er!

/Omar