Jurist – javisst? Juridicum vs EC

Temaveckorna här på bloggen rullar vidare, bra tema tycker jag & – perfekt såhär i antagningstider!

Min utbildning….. Lika väl som det är otroligt roligt att man faktiskt har möjligheten att bli precis vad man vill bli, är det också stundvis svårt att ta just det beslutet. Det finns ju så mycket spännande att välja mellan och så många olika vägar att gå.

Jag har så länge jag kan minnas vetat vad jag vill göra i mitt liv. Hästar! Fram tills nionde klass var jag fast besluten om att jag i framtiden skulle rida på heltid. Men någonstans i mitt gymnasieval insåg jag att jag de facto nog inte ville leva på min livsstil. Däremot har jag alltid velat kombinera den med ett framtida yrke! Jag är urusel på matte och teknik men mina starka sidor har alltid varit att uttrycka mig i tal och skrift. Svenska, samhällskunskap, & entreprenörskap är mina bästa tillgångar! Juridiken fastnade jag redan i början av gymnasiet. Och genom egna erfarenheter i hästvärlden kom jag i kontakt med juridiken, närmare bestämt med hästjuridik och någonstans där hade jag bestämt mig!

12940969_10154005503994526_1800202771_o 12952915_10154005503999526_1331259265_o 12970734_10154005503819526_1033378812_o

Drömscenariot är såklart att ta en juristexamen hos LU, jobba några år på juristbyrå och sedan bygga upp min egna business inom hästjuridik! (bör tilläggas att en hästgård på Österlen är inkluderat i denna plan)… 😉

-Att Lund erbjuder en av Sveriges bästa juristutbildningar råder det inget tvivel om, (bara att läsa vad Hanne & Joacim skriver)… Men att en bra utbildning skapar stor konkurrens går också hand i hand.

Mitt mål är absolut att genom U-Jiken knipa en utav de 20 åtråvärda platserna och därmed bli student vid Juridicum. Något som jag jobbar på varje dag, 325km från Lund vid mitt skrivbord på landet. Inget är omöjligt men det är tufft…

Vissa pluggstunder är härligare än andra!

När jag började läsa kurser på EC i höstas påbörjade jag dessutom helt omedvetet en kandidatexamen i Handelsrätt. Att ha en backup känns skönt! Kandidaten innebär att man läser 180hp, varav minst 90hp är inom ett specifikt ämne. I mitt fall är det handelsrätt som är nära besläktat med juridiken men med ett mer ekonomiskt perspektiv kan man säga. På så vis kan jag alltså skräddarsy och bygga upp min egna examen inom Handelsrätt även om det inte går som tänkt med U-jiken!

Så när folk frågar vad jag läser för utbildning svarar jag i dagsläget sådär härligt svävande “juridisk inriktning”. Eftersom att jag just nu befinner mig lite mittemellan dessa två utbildningar. Eller rättare sagt så jobbar jag ju på båda eftersom att U-jik kan vara en del av mina hp i den handelsrättsliga kandidaten. Samtidigt som det är en väg till Juridicum. Låter det knepigt? Don’t worry, det finns mycket hjälp att få. Jag har fått ovärderlig hjälp och stöttning från Sofia, som är studievägledare på Institutionen för Handelsrätt. Tveka inte på att slå en pling till den fakultet ni har frågor kring, de kommer garanterat svara på dem med ett leende!! De är fantastiska!! Värdefullt att ha någon att bolla ideér och beslut med.

Hur fungerar det då att läsa en kandidat i Handelsrätt? Till att börja med så kan den se väldigt olika ut beroende på vilken inriktning man väljer att studera efter. Men jag har valt att ha höstterminen med kurser i handelsrätt och vårterminen kommer jag välja mina valfria kurser. (Filosofi, Statsvetenskap och Ekonomi lutar det åt att spetsa med just nu). Man söker sina kurser via antagning inför varje termin och “bygger” på så vis upp sin egen kursplan. Inför hösten har jag sökt Juristprogrammet som nr.1, Arbetsrätt 15hp som nr.2 och Företagsjuridik 15hp som tredjeval. Utbudet är väldigt stort men många av de kurser jag vill läsa i framtiden kräver ex. företagsjuridik som förkunskap. Så de första terminer går åt till att grunda upp med grundläggande kursbehörighet för att sedan spetsa in sig ytterligare.

Varje kurs ser olika ut men hittills har dem bestått av schemalagd undervisning ca 2h om dagen 4 dagar i veckan, seminarier i grupp och salstentamen efter 10 veckor (15hp).

holger-crafoord
Här på “EC” hålls min undervisning i Handelsrätt. Går under ekonomi och där är jag en del av Lundaekonomerna även om det är juridisk inriktning

Som den listälskare jag är (genomgående drag hos oss lundabloggare?) Tänkte jag ge er min pros/cons lista över min utbildning:

Handelsrättslig kandidatexamen

+ Fördelar

• Skräddarsyr din utbildning
  • 3 år & 180hp (klar tidigare än en juristexamen och kan ta de 1,5åren att jobba upp erfarenhet istället)
  • Lär känna fler härliga lundensare eftersom du hela tiden byter kurser och kursare. Ca jättemånga mer vänner och större kontaktnät!!
  • Kan inrikta mig tidigare och läser det som jag själv finner relevant för min framtida yrkeskarriär
  • Kan jobba inom juridik efter examen. Ex myndigheter, offentlig sektor, bolag osv.

– Nackdelar

• Ingen klass att följa, mer ensamt?
  • Får inte göra notarietjänst, och kan inte heller bli advokat, domare eller åklagare
  • Cykla upp för Tornavägen i motvind (Juridicum ligger mer centralt)

12921975_10154005503719526_800719899_o (1)           VS          1200x1200(ByContainerAndImageFill_CutLeftRight_Transparent_True_False_Undefined)

Nä hörrni, nu skall jag återgå till plugget. HP på lördag och 2 små hemtentor denna veckan. Hur många av er läsare kommer också sitta och skriva HP på lördag? Hejja oss!!

Tips för att träna ——> Öva gamla HP

(Ps. Sorry för att jag ännu en gång drog till med ett låååångt inlägg. Nästa gång lovar jag att fatta mig superkort!)

Kram Kristin

april 6, 2016