Intervju med doktor Sture i Montréal

Igår landade jag Montréal efter en lång resa. Flygplanet från Boston var sönder så fick vänta i nästan 3 h tills nästa flyg skulle gå. Riktigt segt när jag hade pallrat mig upp klockan 06:30 på morgonen för att hinna i tid. Som kompensation fick jag en meal voucher. På 8 dollar. Hade dessutom precis ätit frukost men köpte vatten, te och en muffin. Det var ju gratis liksom!

Montréal by night.

Hursomhelst är jag här över helgen och hälsar på Kajsa, en gammal kursare som är på utbyte och studerar vid McGill University. Kajsa har tidigare jobbat som forskningsassistent för Christian Dahlman och forskat om bevisvärderingen i brottmål. Med en fot inne i den akademiska världen har vi därför börjat kalla henne för doktor Sture.

Ute på mässor har jag ofta betonat hur många utbyten Lunds universitet har och hur det inte bara handlar om studier utan också om att ha kul. Jag tänkte därför ta tillfället i akt och göra en liten exklusiv intervju med doktor Sture om hennes tid här i Montréal.

Hur är det att plugga på McGill?

Universitetsområdet och deras hockeyrink.

Det är ett väldigt bra, seriöst och mycket organiserat universitet, både när det gäller utbildning och sociala aktiviteter för studenterna. McGill rankat bland topp 21 bästa universiteten i världen vilket man märker både på lärare och studenter. Många är väldigt ambitiösa. Dessutom får man “shoppa” kurser under en två-veckorsperiod för att sedan bestämma sig för de kurser man vill ta. Det är en stor fördel jämfört med Lund.

Du nämnde sociala aktiviteter vilket tyvärr är något som jag har saknat på Suffolk och det är inte alls samma studentatmosfär på min skola som det är  i Lund. Hur är studentlivet i Montréal?

Det finns väldigt många studentföreningar som riktar sig både mot utbytesstudenter och för de som har specialintressen, t.ex. Outdoors Club för de som vill paddla, åka skidor och vara ute i naturen. Första veckan på terminen har vi något som heter Frosh Week där man kan anmäla sig till olika typer av “Frosh” men jag gjorde den via juridiska fakulteten här. Tillsammans med förstaårsstudenterna på juristprogrammet här delades vi in i olika grupper där vi fick ett schema med olika sociala aktiviteter. Jag skulle vilja säga att studentlivet innefattar samma gemenskap som vi har i Lund och jag uppskattar verkligen att McGill har försökt att integrera oss utbytesstudenter med de “vanliga” studenterna.

Det låter verkligen som att McGill levererar. Vad har varit det bästa med ditt utbyte?

Take Out Monday.

Mina housemates i mitt hus där jag bor. Det är ett “grad house” där lite äldre studenter bor. Vi hänger mycket tillsammans, kollar tv-serier och går ut. Jag och två andra tjejkompisar virkar. De andra är på en helt annan nivå och virkar helt galet komplicerade gosedjur, bl.a. en Simba till min systerdotter Vera. Själv virkar jag en filt. Den viktigaste traditionen i huset är dock “Take Out Monday.” Då ringer vi Chef on Call och beställer stans bästa hamburgare. En annan sak som har förhöjt mitt liv här är att åka längdskidor. Jag kan gå 2 min från där jag bor direkt till ett jättefint dubbelspår som de underhåller varje dag. Säsongen har dessutom varit riktigt lång med tanke på att det är varit en riktigt jäkligt kall vinter.

Kajsa och hennes housemates.
Fin natur och skidspår två minuter från huset.

Oj, stans bästa hamburgare alltså… Hanna och jag är ju numera något av burgarexperter efter vårt år i USA så det ska blir spännande att testa. Men annars, hur är Montréal och kanadensarna?

Kanada är väldigt likt Sverige på många sätt. Många har en aktiv livsstil och vistas ute i naturen. Politiken och ekonomin är väldigt lik den svenska med den skillnaden att kanadensare generellt är mer positiva till immigration och de sätter en stolthet i att vara det. Kanadensarna ÄLSKAR även hockey. Att småprata om hockey här är ett lika säkert kort som att småprata om vädret hemma i Sverige, speciellt om Peter “the Wolf” Forsberg. En riktig icebreaker.

Det låter som en bra och vettig inställning. Jag märkte även att hockeyn genomsyrar Montréal. Det kryllade ju av hockeyfans när jag kom hit. Kan du ge en 24-timmars guide till Montréal?

Man måste definitivt äta en “smoked meat bagel.” Den är riktigt god. De har även en

Smoked meat bagel.

annan specialitet som heter “poutine.” Det är pommes, gravy och ost. Kanske lite bacon också om man är en poutine-fantast. Jag tycker den är riktigt vidrig men det upplevs som offensive att säga det så det är inget jag pratar högt om. Förutom mat skulle jag vilja rekommendera ett konstmuseum som heter MAC. Det är ett museum för contemporary konst. Passa även på att vandra lite i bergen och åka skidor.

Ut på tur aldrig sur!

Åh, jag längtar redan! Såg att det ska bli sol och 17 grader på söndag så då måste vi vandra i bergen. Avslutningsvis, skulle du rekommendera det här utbytet till andra studenter?

Absolut. Jag älskar Kanada.

Hanna och jag har ju uppenbarligen en kanonhelg framför oss och jag hoppas att ni också får en fin helg där hemma!

/Linda

april 10, 2015