Internetöken och en alternativ tenta

Hej!

I 3 dagar har jag nu försmäktat på denna ö… Ungefär så strandsatt känner jag mej och vet ni varför? INTERNET HAR DÖTT! Du läste rätt. Internet är helt kaputt väck i min lägenhet. Jag förstår att det är svårt att ta in. Snacka om sjukt jobbigt i-landsproblem.  Här kommer dock en lista på hur jag överlever denna öken (om ni själva skulle hamna i denna fruktansvärda situation):

1. Tro det eller ej men det finns positiva aspekter: Det var länge sen jag fick så här mycket plugg gjort på så kort tid. Det går nämligen alldeles utmärkt att skriva rapporter utan internet (vem hade kunnat ana det?).
  1. Istället för alldeles för många Facebook-pauser (ja jag erkänner, jag har inte mycket självdisciplin) förläggs dessa pauser nu vid pepparkaksburken. Bra och bra, men man blir snäll av pepparkakor har jag hört.
  1. Man kan skriva blogginlägg och sen bara vänta på att få ladda upp det…. 😉

Alternativ tenta
Som Hamid nämner i sitt förra inlägg finns det olika sätt att tenta av en kurs, det måste inte vara den traditionella varianten. I kursen jag läser nu har jag fått testa en ny variant, nämligen gruppseminarietenta. Vi blir helt enkelt indelade i grupper, får ett antal frågor att diskutera och där svaren ska skrivas ner och skickas in till läraren innan en viss tid. Vi fick dessutom ha med oss alla kursböcker och föreläsningsanteckningar. WHAT?? Kanske ni tänker, då kan man ju fuska hur mycket som helst. Det hade ju kanske varit smidigt men tyvärr (??) är det inte så. Alla frågor handlar mer om att motivera och diskutera och det finns inte så mycket rätt och fel. Böcker och anteckningar fungerar därför mer som stöd än som faktiska svar på frågorna. En väldigt trevlig tentaform tycker jag, även om man är lagom mosig i huvudet efter att ha suttit instängd i ett grupprum en hel dag.

grupptenta
Så här pigga och glada är man efter flera timmars gruppseminarietenta. Snart klara…. och vi blev GODKÄNDA! 🙂

Vi hade genomgång av den här gruppseminarietentan igår – alla gruppen godkända. Wohoo. Nu kan vi ta helg med gott samvete.

//Susanne

PS. Internet har vaknat igen, annars hade detta fantastiska blogginlägg inte ens kunnat laddas upp. Puh.

december 9, 2016