I väntans tider – snart antagningsbesked

Svettigt värre

Hur har ni det i sommarvärmen? Själv är jag inte riktigt gjord för det här klimatet. Nej jag vet, man ska inte klaga när värmen äntligen är här men när termometern jobbar sej över 30 grader så längtar i alla fall jag till minusgrader och pulkaåkning. Att jag dessutom har spenderat helgen campandes och orienterandes på Kosta flygfält har tyvärr inte förminskat dessa känslor hos mej. Det är ju som bekant lite ont om skugga på ett flygfält. Hur som helst, smaken är som baken.

DSC_0665
Titta vad jag hittade i pappas trädgårdsland! Nu är det sommar på riktigt.
DSC_0669
Här har jag spenderat min helg. Svettigt värre.

Snart antagningsbesked

Tiden bara flyger iväg och jag har redan hunnit jobba 4 veckor på mitt sommarjobb på Kustbevakningen. Det betyder bara 2 veckor kvar innan jag intar semester-mode. Men innan vi är där väntar en viktig dag; nämligen torsdagen den 9 juli, om 4 dagar.

Då är det dags för antagningsbeskeden att dyka upp. Under eftermiddagen den 9 juli kan du logga in på antagning.se och kolla om du har blivit antagen till något av det du har sökt.

Både gamla och nya studenter väntar på besked

Även för mej, som redan går ett program i Lund är det lite spännande. Jag måste också söka mina kurser inför varje termin och även om jag är ganska säker på att jag kommer in så kan man inte vara helt säker förrän det står där svart på vitt på antagningsbeskedet. Som program-student har jag någon slags förtur till ”mina” kurser så länge jag har klarat vad jag ska. Men som sagt, jag väntar också.

En annan som väntar på besked är min sommarjobbskollega Lina. Hon har precis tagit studenten och har sökt in till juristprogrammet i Lund. Vi håller alla tummar och går att hon kommer in. Jag bad Lina knåpa ihop lite funderingar om vad hon tror och hoppas att Lund ska bjuda på när hon (förhoppningsvis!!!) flyttar dit.  Så här kommer Linas lista på 5 saker som hon ser fram emot om hon kommer in i Lund:

1. Att äntligen få flytta till en egen lägenhet i en fin stad som Lund. Jag drömmer om en etta i en äldre byggnad med spröjsade fönster och fint ljusinsläpp. Och ja, detta är endast en dröm då jag vet hur svååårt det är att hitta ett boende i Lund. Men drömma får man! Att få inreda sitt första egna boende precis som jag själv vill. Att få ordna en ”studiehörna” där jag sedan sitter och pluggar i skenet av en mysig kontorslampa. Det ser jag fram emot så otroligt mycket! Men i en mer realistisk värld hamnar jag antagligen i ett något mindre glamoröst boende. Som sagt, drömma får man!
  1. Att få vara en del av den gemenskap som verkar finnas bland lundastudenterna. Tydligen ska en fjärdedel av Lunds invånare bestå av studenter (någon okänd källa funnen på internet) och det säger väl något om den studentgemenskap Lund har? Tänk att få vara en student i Sveriges kanske studenttätaste stad – wow. Att umgås med människor som alla har samma ambitioner. Det måste vara fint det. Jag menar, på gymnasiet var det ju en stor blandning av olika människor (vilket det säkert också är i Lund), men på högskolan väljer man en utbildning där alla vill samma sak. Det ska bli häftigt. Kanske går jag med i en nation (jag har inte en aning om vad det är, men något socialt tydligen…). Att få hänga med likasinnade människor – ja tack!
  1. Att få plugga. Ja, tro det eller ej. Men det ska bli väldigt kul att få plugga igen. Jag tog precis studenten och de flesta tänker väl att jag är skoltrött. Men nej! Jag är en riktig plugghäst. Och att få plugga i Lund gör det nog ännu roligare! Då pluggar du med människor som faktiskt valt samma utbildning, vilket förhoppningsvis skapar en gemensam pluggmotivation. Jag ser fram emot att få sitta på föreläsningar och skriva anteckningar. Jag ser fram emot att göra projektarbeten tillsammans med klasskompisar (heter det klasskompisar på högskolan?). Jag ser fram emot att kanske slå mig ner på ett av Lunds alla caféer för att läsa någon bok jag fått i uppgift att studera. Sedan förstår jag att plugg på högskolenivå inte alltid är en dans på rosor, med all pluggstress och jobbiga tentor. Men jag trivs helt enkelt i plugglivet. Och vart finns det ett riktigt bra pluggliv, om inte i Lund?
  1. Att få uppleva den fina stad Lund är. Jag brukar gå in på Google och söka på bilder över Lund. Och jag blir lika varm i hjärtat varje gång. Dessa byggnader!!! Titta bara på universitetsbiblioteket… Är det möjligt att bli kär i en byggnad? För jag tror nämligen jag är lite smått förälskad i detta fantastiskt vackra bibliotek. Alla universitetsbyggnader i Lund är så otroligt fina. För att inte tala om stadskärnan… Så mysigt med alla äldre byggnader och uteserveringar. Jag är nog lite kär i Lund.
  1. Att få ta eget ansvar. Hmm… Jag är lite splittrad i denna fråga. På ett sätt känns det ju läskigt att flytta hemifrån och börja ta helt eget ansvar. Men samtidigt känns det som en spännande utmaning. Man måste börja planera över matinköp, tvättning och städning. Och det ska faktiskt bli lite kul! Jag ser fram emot att laga min egen mat, städa min egen lägenhet och tvätta min egen tvätt. (Okej, det sistnämnda kanske jag inte är jättetaggad inför). Att helt enkelt leva mitt eget liv!
DSC_0656
Det gäller ju att välja rätt sommarjobb. Här har ni en helt vanlig eftermiddagsfika för Lina, mej och alla andra på Kustbevakningen. Sämre omgivningar kan man ha.

Där har ni det. Funderingar från en (förhoppningsvis) blivande student. Lina och jag säger tack och bock så länge och håller ställningarna på Kustbevakningen ett par veckor till.

Hoppas ni har det bra i sommarvärmen allihopa. Ät mycket glass.

//Susanne

juli 5, 2015