HT16 sammanfattat – att vara student i Lund

Höstterminen skiljer sig från vårterminen genom att den upplevs som kortare. Efter tredje advent känns det som om terminsslutet är ett faktum, men den fortsätter i själva verket fram till i mitten av januari. De flesta har tenta eller inlämning efter juluppehållet.

De gångna månaderna har bjudit på variation. I början av terminen hade vi det väldigt hektiskt i form av en kurs i folkrätt, därefter hade vi en kurs, som för en juriststudent, upplevs som annorlunda (pga brist på paragrafer) i form av rättshistoria. Nu sitter vi med våra uppsatser utan någon schemalagd undervisning.

Men när jag sammanfattar hösten så är det inte utbildningen i sig som kommer i tanke. Det är att, även efter tre år i Lund så är det fortfarande möjligt att uppskatta det levande studentlivet. Varje dag erbjuder möjligheten att träffa nya människor och eventuellt få nya vänner för livet. Att aldrig behöva vara ensam, att kunna förverkliga sina drömmar och att ha möjligheten att bo och studera i Sveriges bäst studentstad är ett privilegium jag inte tar för givet.

Nu är det slutspurt för HT16 samtidigt som våra blickar höjs mot VT17. Vem vet, nästa termin så kanske vi möts mellan bibliotekshyllorna eller nationsväggarna.

Här är några bilder från ett Lund i julstämning.

img_5376img_5377

/ Hamid