Hej igen bloggen. Hej igen studentlivet.

Då var det dags att damma av blogghjärnan igen för min del. Ni vet hon som glömde blogga flera gånger i våras och skyllde på sin kandidatuppsats? Tadaaaam, här är hon. 🙂   Uppsatsen gick faktiskt hur bra som helst till slut, trots all panik längs vägen. Och vad gäller bloggandet, tänkte jag att jag inte skulle glömma det lika ofta den här terminen.

20160930_132834
Här är hon. Den förvirrade miljövetaren.

Så välkomna alla nya och gamla studenter (och bloggläsare) till höstterminen 2016. En hel månad har redan gått och jag gissar att dom flesta av er har kommit in i studentlivet och att vardagen rullar på.  Har ni hittat studietekniken som passar just er bäst? Var sitter ni helst och pluggar? Dela gärna med er av era tips så kan jag sammanställa dessa. 🙂

Min egen hösttermin är också igång, nu på ett masterprogram inom Miljövetenskap. Himla spännande tycker jag och jag är övertygad om att dom 2 kommande åren kommer innehålla massa ny kul och bra kunskap.

Jag har börjat min hösttermin lite annorlunda dock, nämligen med en praktik-kurs. Detta går att baka in på många program här vid LU och jag är glad att det löste sej även för min del. Det hela började med att jag fick ett sommarjobb där jag fick sitta och analysera och uppdatera beräkningsmodeller för koldioxidutsläpp. Tycker man som jag om att bråka i Excel är det helt perfekt.

Sommarjobbet närmade sej sitt slut och jag visste att det fanns möjlighet att läsa första kursen på masterprogrammet som en praktik-kurs. Så jag frågade helt enkelt min handledare på jobbet om jag fick vara kvar. Sagt och gjort, så blev det. Fast hur kan dom motstå; sommarjobbaren är kvar och fortsätter att göra sitt jobb fast utan att få betalt. Klart chefen tyckte det var en kalasbra deal 😉
Ja alltså, jag får ju söka CSN eftersom det räknas som en kurs så det är inte jättesynd om mej…
Så 8 veckor sommarjobb och 9 veckor blir det totalt. Och den ”riktiga” skolstarten får vänta till november.

20160930_132948
Har ju helt missat att ta en bild på hur det kan se ut när man praktiserar. Ska försöka få med det till nästa inlägg. Bjuder på en bild från min balkong istället som idag har fått sej en höstuppdatering i blomlådorna. Min nuvarande balkong är för övrigt större än min förra lägenhet. Lyyyyx. 😉

Nu tar vi helg (har märkt att man inte behöver plugga på helgerna när man jobbar, man kanske skulle satsa på det där arbetslivet trots allt 😛 ). Over and out!

//Susanne

antagning

PS. Glöm inte att anmälan har öppnat till vårterminens kurser och program. Lätt att glömma bort när det känns som om höstterminen precis har dragit igång. Anmälan gör du som vanligt på antagning.se och det öppet till den 17 oktober. DS.

september 30, 2016