Flytta hemifrån och överleva vardagen

Lunds universitet är fyllt av studenter inte enbart från hela Sverige utan stora mängder internationella studenter också. För att kunna studera och leva heltid underlättar det ifall man flyttar till en ort antingen som universitetet är placerat i eller något närliggande med pendelavstånd. Jag ska dela med mig av hur jag bor och lever som student och en del av vad det innebär.

När jag gått ut gymnasiet hade jag bott hemma tillsammans med mina föräldrar hela livet, varit van vid ett kylskåp med mat, få mina kläder tvättade och någon som påpekade att jag borde dammsuga mitt rum. En situation som jag tror att många känner igen sig i. Ivrig som jag var började jag med mina universitetsstudier utan studieuppehåll och behövde flytta hemifrån när jag blev antagen till min utbildning på Lunds universitet.

Att hitta bostad

Det finns flera olika sätt att få tag på bostad som ny student. Vanligtvis bor man inte heller i samma bostad under hela studietiden utan skiftar beroende på omständigheterna. För den som är ny och letar bostad har universitetet samlat länkar och tips till den som söker. Det finns även en del möjligheter att exempelvis hyra andrahandskontrakt, köpa en bostadsrätt eller dela boende med andra. För att hitta förbättra möjligheterna för att hitta bostad anser jag att det finns tre tumregler; sök överallt, var ute i god tid, och var inte kräsen.
Jag bor för närvarande i en studentbostad på 32kvm i Helsingborg (min utbildning Service Management undervisas på Campus Helsingborg) med 5 minuter cykelavstånd till skolan vilket jag fick efter att ha sökt via bostadsförmedlares hemsida.

Bo, leva och överleva

När man bor själv som de flesta studenter gör kräver det en del ansvar för att ta sig igenom vardagen. Att städa, laga mat, handla och tvätta är exempel på saker som är nödvändiga men ingen annan gör åt en. Om du som presumtiv student planerar att studera på högskola eller universitet där en flytt är nödvändig är det en bra idé att lära sig nödvändiga saker innan. Exempelvis som vilket tvättmedel man ska använda, kan man steka bacon utan matfett och hur länge håller en gurka i kylen tills att den inte längre är ätbar.

Samtidigt som det är bra med baskunskaper i vardagshantering är nog “learning by doing” det mest effektiva. Ibland får man bränna pastan för att lära sig att tillsätta vatten nästa gång (hintar till en viss vän som lärde sig det den hårda vägen). Även att lära sig hur man betalar räkningar och gör skattedeklaration är också bra att veta innan man flyttar hemifrån.

För att hantera vardagen har jag skapat en rutin för mig själv. En gång i veckan genomför jag så många av nödvändigheterna som möjligt på ett så tidseffektivt sätt jag kan. Rutinen består av följande moment:

Tvätta och torktumla kläder.
Guide för tvättråd

Tvätt - kopia
Starta en tvätt, sätt klockan och gör andra sysslor under tiden.

Storhandla mat och andra förnödenheter.

Mat storhandlat - kopia
Storhandlat mat för en studentbudget.

Tillaga matlådor för kommande vecka.

Mat förbredelser - kopia
Färdiglagat och ska ner i matlådor.
Matlådor - kopia
Färdigt, matlådor fyllda med kyckling, ris, rotfrukter och kotletter.

Städa, dammsuga och organisera upp lägenheten.

Dammsugare - kopia
Min kära dammsugare. Ännu inte missat ett endaste dammkorn

Vanligtvis tar den här processen mig ungefär fyra timmar då jag kombinerar de olika delarna med effektivitet för att spara tid. När det är genomfört och jag är nöjd med vad jag presterat kan jag resterande tid av veckan ägna tid åt studier, vänner och annat som är mer kul än att stryka kläder hemma.

Att flytta hemifrån och bosätta sig på en ny ort är en stor förändring men det är något som majoriteten av studenter gör och är enligt mig minst lika erfarenhetsgivande som utbildningen. Förhoppningsvis har någon blivit inspirerad att ta tag i golvmoppen och gå loss i lägenheten.

Tills vi hörs nästa gång, ha di gutt!

/Andreas

februari 19, 2015