Brev från en fundersam kille i gymnasiet

Under min sista tid under gymnasiet var jag väldigt fundersam kring högre utbildning och hade en del frågor som jag i dagsläget har fått besvarade genom erfarenhet. Därför vill jag genom en brevutväxling besvara mina egna frågor för att göra Andreas, 18 år, lite säkrare på sitt framtida (dåtida) val.

Hej Andreas!

Jag skriver det här brevet till framtida mig för att jag i dagsläget sitter och funderar på om jag vill studera vid högre utbildning eller inte. Just nu läser jag mitt sista år på gymnasiet och efter studenten till sommaren vet jag inte vad jag vill göra. Antingen gör jag som de flesta och arbetar eller reser ut i världen, eller så börjar jag studera. Det är bara så många frågor kring allting som har med högre utbildning att göra och jag vet inte om det är rätt. Jag tänker därför lista ett par frågor som jag hoppas att du kan besvara.

Bör jag börja studera direkt efter gymnasiet?

Vilken utbildning ska jag välja?

Spelar valet av skola någon roll?

Är det svårt att studera och lära sig?

Hur är det att bo själv?

Kommer jag att träffa nya kompisar?

Hur håller jag mig motiverad att fortsätta läsa vidare?

Hoppas att du kan besvara frågorna.
Hälsningar Andreas, 18 år.

Hej Andreas!

Jag förstår att du är full av frågor. Det är en oviss värld som du funderar på att ta steget in i. Själva livet som student är svårt att sätta ord på då det är en olika upplevelse från person till person. Jag ska försöka besvara dina frågor så gott jag kan.

Bör jag börja studera direkt efter gymnasiet?

Det är absolut inget krav på att studera vid högre utbildning. Det är något som man ska välja för att man vill lära sig mer om någonting. När i livet man gör det spelar ingen som helst roll.

Vilken utbildning ska jag välja?

Välj inte utbildning utifrån vad andra säger är bäst eller vad någon annan vill att du ska läsa till. När du väljer vilken eller vilka utbildning du vill läsa ska du göra det för att utbildningen ger dig kunskap i någonting du vill veta och lära dig mer om. Det är vanligtvis flera år du kommer lägga ner på din utbildning, se till att det du lär dig är intressant och lärorikt.

Spelar valet av skola någon roll?

Alla skolor som får lov att examinera i en utbildning har en god kvalité. Det kan vara fördelaktigt att kolla upp vilken kvalitet just den specifika utbildningen och skolan håller och jämföra det med resultaten från andra utbildningar och skolor.
Sen har alla skolor olika förutsättningar gällande studentliv, kontakter med näringsliv och övriga aktiviteter. Oavsett vilken skola du väljer finns det någon form av studentaktivitet och om du bara är öppen kommer du ha saker att göra oavsett var du studerar.

Är det svårt att studera och lära sig?

Hur du studerar vid högre utbildning skiljer sig från hur du studerar vid gymnasiet. Det är ett annat upplägg på studierna där du vanligtvis läser en kurs i taget och fokuserar helt på just den kursen under en viss period.
Att hitta en studieteknik som passar just dig där du känner att du lär dig bäst kan vara svårt till en början. Mitt tips är att testa olika tekniker tills du hittar det som passar dig bäst. Sen är det fördelaktigt att hitta andra som använder samma teknik och arbeta i grupp tillsammans med dem.
Det kräver stundtals mycket tid och energi men om du känner att utbildningen är givande och intressant är det värt varenda minut.

Hur är det att bo själv?

En stor del av att börja studera vilket de flesta gör är att flytta hemifrån och bo själv. Det kan vara tufft till en början, speciellt om man varken kan laga mat eller tvätta.
Det första steget är att hitta en bostad och sen får du anpassa dig efter situationen. Det är viktigt att inte vara kräsen utan direkt förstå att det är speciellt att bo och leva som student.
Du kommer att med tiden utveckla egna rutiner. Rutiner som för andra kan verka märkliga men som fungerar för din del och får dig att ta dig igenom din vardag.

Kommer jag att träffa nya kompisar?

När man börjar studera vid högre utbildning lämnar man oftast större delen av ens tidigare liv bakom sig (viktigt att inte glömma bort ens gamla vänner och familj). Det bästa är att de flesta är i samma situation och vill även de lära känna nya människor.
Det enklaste sättet att träffa nya människor är att engagera sig i studentaktiviteter där man träffar människor med samma intresse och utvecklar vidare olika relationer därifrån.

Hur håller jag mig motiverad att fortsätta läsa vidare?

Tänk på varför du vill studera från första början. Varför du väljer att lägga ner all tid på att läsa litteratur och lära dig om teorier som verkar som nonsens för de flesta. Det är för att du vill lära dig mer och för att du är intresserad av det du lär dig. Föreställ dig hur du i framtiden kan få användning av vad du lär dig. Samtidigt som du har oerhört roligt samtidigt.

Hoppas att jag har lyckats besvara dina frågor. Jag vet att du kommer göra det valet som känns rätt för just dig. Tills vi hörs igen, stay awesome!

Hälsningar Andreas, 21 år.

oktober 7, 2015