Att vara ja-sägare och juriststudent i Lund

För bara några dagar sedan landade jag (den omåttligt glada blondinen med glasögon, se bild) äntligen i Lund efter ett halvår på tidigare okänd mark, närmareBologna1 bestämt Bologna. Tiden där har varit oerhört givande och rolig, utbyteslivet är av en alldeles särskild art; men mot slutet går det inte att sticka under stol med faktum att längtan hem (för min del) var påtaglig.
Nåväl, nog med sentimentalitet; denna vecka började äntligen min åttonde termin på juristprogrammet.

När jag åkte iväg till Italien i höstas lämnade jag en period i mitt Lundaliv som var väldigt stressig; det finns nämligen så sanslöst mycket att ta sig an här i Lund. Beslutar man sig väl för att kika in genom fönstren i husen som kantar våra älskade kullerstensbeklädda gator får man sig en vy över mer än man kan ana; här finns det tusen aktiviteter att ta sig an och en väldans massa föreningar att engagera sig i. Jag tenderar att falla för frestelsen och kanske hade jag sagt ja till lite för mycket förra studieåret, då jag satt i en styrelse, ledde ett spex (en slags satir -/teaterföreställning med många politiska och historiska kängor), arbetade som studentlärare och studentambassadör samt studerade 150 %. Detta ledde mig till en punkt då jag var tvungen att prioritera bort en aktivitet. Jag misstänker att de flesta Lundastudenter; gamla som nya; potentiella som antagna, kan känna igen sig eller kommer att känna igen sig i detta oerhört roliga liv.

Med anledning av mina erfarenheter på området – låt mig presentera:

Lund – en guide för ja-sägare/studenter i allmänhet.

1. Minns varför du är här.
    Kom ihåg anledningen till att du är i Lund – studierna!
  2. Kalendern.
    Jag föredrar traditionella kalendrar, men dator/mobil fungerar minst lika bra! Mina bästa tips är att skriva in hela schemat i kalendern ganska direkt, med tentadatum osv, för att på så vis få en tydlig överblick över studieåret. Det resulterar i en klarare bild av vad det finns och egentligen inte finns utrymme för. Öronmärk gärna timmar till självstudier redan i början av året, det underlättar disciplinen.
  3. Gör dina studier till något lustfyllt.
    Alla arbetar vi utifrån olika studietekniker och här kommer mina tips
    a) Färgpennor och färgkoder – lys upp i kurslitteraturen, bidrar till systematik.
    b) Använd flikar – struktur underlättar.
    c) Kolla upp och läs vad föreläsaren ska prata om under kommande föreläsning. Ofta är föreläsningen rubricerad, vilket leder till att du kan orientera dig i boken. Skumma igenom/läs aktuella sidor innan föreläsningen; på detta sätt är du väl förberedd och har redan bearbetat informationen en gång. När föreläsaren pratar har du på så vis en bild av ämnet och även en viss insikt i detaljerna. Detta besparar en väldig massa ångest under tentaperioden och gör att man överlag inte behöver ta sig igenom stora sjok av texter veckan innan tentan.
    d) Variera platsen du pluggar på. Jag sitter gärna på Juridicum (eftersom jag är jurist), Barista på Lilla fiskaregatan, Inkognito bistrocafé och är särskilt förtjust i att studera på museifik (där brukar det vara så harmoniskt).
  4. Betrakta dina studier som ett heltidsarbete, men tillåt undantag.
    8-16, måndag-fredag! Givetvis finns det dagar då en sovmorgon är på sin plats eller en tidig fredagsfika vid 14. Fördelen med att hålla en någorlunda strikt ”arbetstid” är att man i överlag slipper studera på helger, vilket resulterar i en tydlig gräns mellan studier/arbete och fritid/övriga aktiviteter (viktigt!).
  1. Säg inte ja till allt, hur kul det än låter.
    Detta kräver en hel del övning i praktiken. Ta hänsyn till hur tunga dina studier är under olika perioder under din studietid och anpassa dina sidoaktiviteter utifrån dig själv. Under denna punkt faller även rådet: Våga prioritera bort, våga avsluta ett uppdrag som du inte klarar av att axla.
  1. Var ledig.
    Bologna3

Jag brukar, exempelvis under tentaperioder, aldrig plugga dagen innan tentan. Då tar jag tillfället i akt och låter informationen sjunka in, går på teater, tittar i butiker eller äter glass.

/Mathilda

januari 26, 2015

En kommentar

1. Tentaveckans 5 faser | Lundastudent